Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärken  (läst 1428 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Öronmärken
« skrivet: 20 mar-07 kl 12:43 »
Måste beställa öronmärken till kommande lamm. Men, jag tänkte fråga hur ni märker era lamm. Fåren jag har nu är märkta på lite olika sätt. De flesta vuxna tackorna har märken i båda öronen, gul plastbricka i ena och ett metallclips i andra. Vuxna baggen har gula brickor i båda öronen. Några av tacklammen (ja, de blir ett i år) har bara en gul bricka i ett öra. I vilket öra den gula brickan sitter verkar variera. Troligen eftersom de kommer från olika besättningar.  :P

Nu tänkte jag utarbeta ett system att själv gå efter och funderar då på att märka alla lamm i båda öronen. För- och nackdelar med det? Jag tänker att det kanske gör mindre ont att sätt fast märkena när de är små?! Kanske lättare också? Var det inte någon regeländring på gång angående märkning också?

Sen undrar jag hur är det med det där metallclipset egentligen. Tycker att de verkar orsaka mer problem i form av sår och så?

Ja, så hur märker ni era lamm/får?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

• Gäst
Re:Öronmärken
« Svar #1 skrivet: 20 mar-07 kl 13:40 »
Jag märker mina lamm frammåt slutet av sommaren. Ja inte alla, utan bara de som jag kommer att behålla eller sälja. Jag har inte fler än attt jag hunnt lära känna dem under de månaderna, och kan välja ut de som stämmer med mina preferenser. De som skall slaktas här hemma märker jag givetvis inte. Metallclips i båda öronen på samtliga märkta djur. De gula märkena är så vansinnigt fula, det är mitt enda skäl till att jag valde metallclipsen.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 mar-07 kl 13:57 »
Metallmärken är bra när man märker lammen
de är små och lätta och lammen slipper risken att få hängöron.

De gula märkena är bra för att de syns på långt håll vilket nr lammet har.

Metallmärke på smålammen och sedan ett gult plastmärke när de är 6 mån har jag kommit på att det fungerar super  :) om man hatar hängöron på fåren som jag gör !!
Vägrar ha såna får...

Men det kräver ju att man har två dyra märktänger också  :-\

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #3 skrivet: 20 mar-07 kl 20:38 »
Rosa, fin rådgivning. Jag gör också likadant men brukar sätta i plastmärket vid avmaskningen vid midsommar. Metallmärkena ska sättas i överkanten på örat. Man kan grovt säga att det ska sitta mitt på örat med halva märket utanför kanten. Då blir det utrymme för örat att växa i. ID numret ska vara på ovansidan och nitningen och SE-numret på insidan. Ett fel många gör i början är att inte förvissa sig om att den vassa delen som går genom örat inte träffar det hål den ska in i utan viks utan att nitas. Det går ofta att fixa till märket och sätta i det igen men man bör kolla att varje märke har nitats ordentligt annars ramlar de snart av.

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 23:52 »
Jag märkte mina lamm vid en månads ålder, ungefär. De fick ett gult plastmärke var (minsta modellen), vänster öra för baggarna och höger för tackorna. Alla klarade sig utan hängöron.

Om de skulle behöva ett märke i andra örat sätter jag i det då, tänkte jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser