Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  märkning/registrering  (läst 1993 gånger)

crockneck

• Gäst
märkning/registrering
« skrivet: 14 mar-07 kl 18:44 »
Jag har haft några får under snart 2 år men inte registrerat dom. 3 av dom har lapp i örat sedan tidigare ägare, ett var flaskuppfött när jag tog hand om det, ägaren var osäker på överlevnaden och hade därför inte satt i ngn lapp. Endast ett av fåren har transportdokument.
Anledning till att jag inte registrerat är dels att fårägandet kom väldigt oförberett, dels, lite senare, att jag har en rädsla för myndighetsinblandning. En oro för att det ska bli en omöjlighet att ordna saker på ett enkelt och självklart sätt och fortsätta känna det meningsfulla i ett litet självhushåll där djur är en självklar del.
Nu har jag ändå en önskan att göra saker på ett så "rätt" sätt som möjligt.
Jag undrar därför om någon vet vad som sker från jordbruksverkets sida om jag registrerar fåren nu?
Finns risken att det omärkta djuret avlivas? Eller kan det bli tal om att avliva alla djuren?

leifhh

• Gäst
Re:märkning/registrering
« Svar #1 skrivet: 14 mar-07 kl 21:27 »
ett par långa trådar om detta finns under getrubriken, men det spelar ingen roll, principen är densamma:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=21;action=display;threadid=3109
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=21;action=display;threadid=12082

//frågan dyker ju upp rätt ofta så det finns säkert fler trådar som jag inte kommer på i förstone//

Henning

« Svar #2 skrivet: 15 mar-07 kl 09:19 »
Jag har haft några får under snart 2 år men inte registrerat dom. 3 av dom har lapp i örat sedan tidigare ägare, ett var flaskuppfött när jag tog hand om det, ägaren var osäker på överlevnaden och hade därför inte satt i ngn lapp. Endast ett av fåren har transportdokument.
Anledning till att jag inte registrerat är dels att fårägandet kom väldigt oförberett, dels, lite senare, att jag har en rädsla för myndighetsinblandning. En oro för att det ska bli en omöjlighet att ordna saker på ett enkelt och självklart sätt och fortsätta känna det meningsfulla i ett litet självhushåll där djur är en självklar del.
Nu har jag ändå en önskan att göra saker på ett så "rätt" sätt som möjligt.
Jag undrar därför om någon vet vad som sker från jordbruksverkets sida om jag registrerar fåren nu?
Finns risken att det omärkta djuret avlivas? Eller kan det bli tal om att avliva alla djuren?

Hej,
De tråkiga fall med avlivning av omärkta djur som förekommit har varit efter många turer med motsträviga djurägare som fått flera chanser. Det bästa du kan göra är att ta kontakt med Jordbruksverket för att få ett produktionsplatsnummer. Du behöver också en stalljournal att  föra in fåren i samt ev kompletterande öronmärken. Många av övriga regler berörs du inte av om du enbart har fåren för självhushållning. Tyvärr lyckas inte myndigheterna alltid få fram de goda motiv som ligger bakom olika regler. Man hänvisar till EU-bestämmelser och liknande. Gå in på verkets hemsida www.sjv.se så kan du nog hitta vad du behöver. Hör av dig annars igen.

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 15 mar-07 kl 09:41 »
Mina allra första får köpte jag oregistrerade, och märkte i efterhand när jag sedan sålde dem. Det var inga problem! Vi hade redan ett produktionsplatsnummer, och så skaffade jag en Fårjournal precis som Henning beskrivit.

marie_c

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 16 mar-07 kl 13:50 »
Det bästa du kan göra är att ringa SJV så ordnar dom produktionsplatsnummer, jag har också köpt omärkta djur och det går att ordna upp i efterhand. Antingen kan dom öppna produktionsplatser tillfälligt om man vet var djuren är födda eller kan man märka dom med eget nummer. När jag ringt har dom varit väldigt hjälpsamma!
Nu med egna kor!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 mar-07 kl 20:28 »
Jag fick veta att man INTE fick märka med sitt eget nummer.
 O den förra ägaren är inte intresserad av att skaffa ett tillfälligt nummer för att få dom märkta.

Sen vet jag inget mer.. ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #6 skrivet: 20 mar-07 kl 09:08 »
En annan fråga ang. märkning:
Jag har tackor som jag nu ska sälja. Dessa är snart 7 år gamla och har endast märke i ett öra. Måste jag märka upp dem i andra örat? I så fall får jag beställa märken med en annans SE nr?
 ??? ??? ???

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 mar-07 kl 09:28 »
Jomen! Du beställer "ersättningsbrickor" Vad ska man annars göra om ett köpt djur tappar sin bricka..? ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #8 skrivet: 20 mar-07 kl 10:10 »
Vad händer om man inte märker upp det andra örat?

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 mar-07 kl 11:42 »
Bra fråga..det är ju bara så att djur över ett år ska ha i bägge öron.. senast när dom lämnar gården..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:märkning
« Svar #10 skrivet: 21 mar-07 kl 23:58 »
Vad händer om man inte märker upp det andra örat?

Som köpare ska man inte köpa djur med bara ett öronmärke*..

*Djurägaren kan få problem, vi kontroll om sökt EU-stöd,
liksom problem med slakteriet om de ska skickas till slakt, då de inte behöver ta emot okorrekt märkta djur..
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 23:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 23 mar-07 kl 17:49 »
Men är det inte godkänt med bara ett märke om djuren är märkta på det viset från början, dvs märkta efter de gamla reglerna och naturligtvis födda då de gamla reglerna gällde?

Reglerna säger att detta med två öronmärken gäller även om djuren är födda före 1 Jan 1995. För djur som såldes/avlägsnades från sin födelsebesättning alltså !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser