Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad hitta i höna?  (läst 904 gånger)

Cathrin73

• Södermanland
Vad hitta i höna?
« skrivet: 13 maj-14 kl 08:39 »
Jag har en höna som är knappt två år och som inte lagt ägg på sju månader. Hon verkar ha lätt att få löss(trots upprepade behandlingar). Hon vräker i sig mat och verkar inte vara sjuk i övrigt, är alltid på de andra och hackar på dem. Eftersom hon är inte lägger ägg, inte är så trevlig för flocken och får löss hela tiden så tänkte jag nu ta bort henne. Men min fråga är vad jag kan förvänta mig finna när jag öppnar henne. Jag har bara slaktat tuppar tidigare. Om hon inte har lagt ägg på länge så kanske det är nåt fel där tex tänkte jag. Min tanke var att ha henne till mat, hon verkar ju inte sjuk. Men är det något jag ska vara uppmärksam på?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

sonja på slätten

• Halland
SV: Vad hitta i höna?
« Svar #1 skrivet: 13 maj-14 kl 09:25 »
Spolmask i tarmarna.
Eftersom hon får mycket löss så har hon kanske dålig förmåga att klara av parasiter, och kanske då även mask.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 maj-14 kl 19:57 »
Jag har slaktat hönan nu och här är en bild på inälvorna, det ser lite grisigt ut eftersom jag petade runt innan jag kom på att jag skulle ta en bild. Frågan är om det är ok att äta henne, hon har alltså inte lagt ägg på sju månader men i övrigt varit full fart på henne. Levern hade inte så snygg färg(inte som de friska unga tuppar jag slaktat) men jag vet inte vad som är ok. Hon hade mycket fett (det som är gult klegg antar jag?) och så fanns det en hård klump (det som skymtar som lite vitt i det gula uppe till vänster. I klumpen såg det ut som det var fullt med bajs.

Så alltså, hur vet jag att hönan är ok som föda? Jag vet ju inte om hon varit sjuk på något sätt som gör att vi inte borde äta henne. Går det att utläsa genom att se på inälvorna och vad ska jag i så fall kolla efter?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 13 maj-14 kl 21:17 »

Jag kan tyvärr inte tolka bilden. Det är för hopblandat.
Vad jag ev. kan se som ser lite konstigt ut är något  upptill åt vänster som ser ut som två väldigt svullna blindtarmar.
Om lämplighet som föda vet jag inte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cathrin73

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-14 kl 08:44 »
Okej, tack. Jag skickade bilden till SVA och de kunde förstås inte avgöra av en bild om hon varit sjuk men tolkade det främst som att hon hade fettlever. Hon hade ju redigt med fett och var ett matvrak medan hon levde så det kan nog stämma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

253 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser