Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk, rinner slem ur näbben  (läst 4598 gånger)

Gamina

Sjuk, rinner slem ur näbben
« skrivet: 02 jun-14 kl 08:23 »
Just nu känns det inte som min bästa tid som hönsägare. För ett par veckor sedan var räven på besök nu sitter en en tupp sjuk på pinnarna. Frågan är vad det är som är fel på honom. Det enda yttre symptom (förutom att han uppenbart är sjuk) är att det rinner slem ur näbben på honom. Han är mycket trött, äter inget, dricker för lite men har klar fin blick och när man väcker upp honom ur sjukdommen rör han sig som vanligt om än lite tröttare än vanligt. Ingen av de andra visar någonting (än) och det enda jag vet som har skett är räven samt ett rejält slagsmål mellan honom och en annan tupp för knappt en vecka sedan.
Genbank för Gotlandshöns

Nina W

• Värmland
SV: Sjuk, rinner slem ur näbben
« Svar #1 skrivet: 02 jun-14 kl 10:13 »
Någon annan på det här forumet tipsade mig om använda vanligt nässpray för människor på förkylda höns. Man håller helt enkelt den sjuka under armen och sprayar mot näbben. Andningshålen sitter på sidorna av näbben och förr eller senare så andas den in lite och det räcker. Spayen är slemlösande. För övrigt kan du ge honungsvatten och lite extra närings o vitaminrik mat. Om han är tam så kan du ge honom honungsvatten med pipett, annars blir det ju svårare.

Gamina

« Svar #2 skrivet: 02 jun-14 kl 10:39 »
Han har inget "näsflöde" utan bara ur själva näbben. Han varken hostar eller nyser så för mgi känns det inte som en förkylning. De höns jag tidigare haft som varit förkylda har både nyst, haft lite näsflöde och så har även ögonen varit påverkade men det har aldrig runnit slem ur "munnen". När han dricker blir det värre med slemmet. igår kväll var hagn hlt torr i näbben men så fick jag i honom minimalt med vatten och då började det rinna direkt. Jag kan inte få i honom vätska på annat sätt än om han dricker själv. Det lilla jag får in i näbben rinner ut igen större delen av tiden vänder han bort huvudet och jag skulle behöva en hand till för att kunna sköta sprutan samtidigt som jag håller upp näbben och håller i huvudet.
Bifogar en bild hoppas att man ser något på den
Genbank för Gotlandshöns

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-14 kl 11:23 »
Stopp i krävan eller dålig funktion av den?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gamina

« Svar #4 skrivet: 02 jun-14 kl 13:05 »
Det låter troligare än förkylning. Finns det något man kan göra eller är det bara att förkorta lidandet? Krävan känns helt tom så inget som man kan känna utifrån ligger i vägen.
Det är så typiskt. Just som han börjat visa tendenser till att kunna bli en för hönsen bra tupp så händer det här  :(
Genbank för Gotlandshöns

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 02 jun-14 kl 16:03 »
-Men tror du inte på min kur? Jag har räddat ett par stycken på det sättet. Kom på att han kanske vill ha gurka eller melon? Då får han i sig mer vätska. 

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 02 jun-14 kl 18:45 »
Rent allmänt när det gäller tuppar, tänker jag så här.
En avelstupp ska man ha högsta tänkbara krav på.  Och  bland det absolut viktigaste är att han håller sig frisk,stark och vital.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gamina

« Svar #7 skrivet: 02 jun-14 kl 23:24 »
Helt sant!
Problemet är att jag förlorat en viktig tupp och måste hitta en ersättare då jag inte vill ha 2 ungtuppar nästa år. Jag får se om han kvicknar till. Han var itne sämre idag så han fick ett dygn till på sig. Den stress han utsatts för de 2 senaste veckorna känns för mig som en rimlig förklaring till att han extra mottaglig för någon skit.
Nina W jag tror inte han vill ha gurka eller melon (hur ska han kunna svälja det?) jag tror han vill kunna svälja utan problem.
Genbank för Gotlandshöns

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 03 jun-14 kl 23:06 »
-Om han inte är väldigt svullen i halsen så kan han picka i sig gurka eller melon själv i små, små bitar. Dom brukar tycka att det är jättegott. Har du testat Nezeril än?

Gamina

« Svar #9 skrivet: 03 jun-14 kl 23:11 »
Han kunde inte picka i sig någonting. Han kunde inte ens svälja småbitar av foder som man stoppade in i näbben han kunde knappt dricka vatten själv. Nezeril känns rätt meningslöst iom att jag är 100% säker på att det inte var någon förkylning.
Min gosse har idag fått somna in  :'(. Det var inte försvarbart att låta honom plågas längre då prognosen såg nattsvart ut.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser