Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya hönor mobbas  (läst 1201 gånger)

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
Nya hönor mobbas
« skrivet: 15 mar-07 kl 18:59 »
Hej!

För en dryg vecka sedan kom en granne över med fem hönor (hennes hönshus drog sin sista suck!) och bad mej ta hand om dem. Inga problem, tänkte jag, och gjorde som jag brukar: väntade till kvällen och stoppade in nykomlingarna i hönshuset.

I vanliga fall är allt frid och fröjd morgonen efter men så icke denna gång.

Nykomlingarn får inte gå ner på golvet utan är hänvisade till en hylla nedanför fönstret. Går de ut så blir de genast injagade av "gamlingarna" och tuppskrället går bara omkring och sprätter och tar ionte sitt ansvar för att få ordning i flocken. Hans stora intresse just nu är att flyga på mej varje gång jag ska samla in äggen.

Vad göra åt detta?
Kan det hjälpa att byta ut tuppen?

Ingen av hönorna har blivit illa hackade och de äter och dricker men jag vill ju inte ha gängbråk i hönshuset! ;)
Katter, höns och hund.

anette i bugared

• -
Re:Nya hönor mobbas
« Svar #1 skrivet: 15 mar-07 kl 19:04 »
Har du möjlighetatt sätta tuppen i några dagars "arrest" så att de nya får en chans att bli ett med den gamla flocken?

Annars är det nog bara att vänta, det brukar lugna ner sig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-07 kl 19:38 »
Mycket god ide´!!

Lite husarrest för tuppskrället kanske kan få mina stackars ben att återhämta sej efter senaste attacken och om flocken dessutom kan enas så vore det ju underbart!
Han får bo på utedasset några dagar!  ;D
Katter, höns och hund.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 15 mar-07 kl 19:48 »
Jag tror också det är en god idé att flytta tuppen ett tag, så de nya får tid att anpassa sig i flocken.

Berätta hur det går.

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 mar-07 kl 19:54 »
Absolut!

Har en bekant några gårdar bort som lever på äggförsäljning och därför har en hiskelig massa höns som går i enorma gårdar utomhus och sprätter.
Hon kan nog ta emot min elaka tupp och sen, när mina "gänghönor" åter blivit en flock kan jag åka tillbaka till henne och hämta en ny, SNÄLL, tupp med arbetsmoral!  ;)

Återkommer när något nytt inträffar!
Katter, höns och hund.

Helenan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 12:06 »
Hur går det med nykomlingarna?

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 12:10 »
Igår lämnade jag iväg Satan till en bekant med MÅNGA höns och tuppar!
Trots att de andra tupparna försökte tala om för honom vem som bestämde i denna hönsgård mopsade han upp sig och samlade ihop en flock "fruar" och tyckte uppenbarligen att han minsann kunde bestämma själv var han skulle sitta och vilka fruar han skulle ha!  ::)

Till min och mina höns lycka hade hönsdamen en maran-tupp som inte kunde gå i den stora flocken utan satt för sig själv med en höna och som fick följa med oss hem.

Imorse när jag kom ner till hönshuset skrockade hela högen omkring och sprätte i spånen, hur nöjda som helst!  :D

Uppenbarligen var Satan det stora problemet i min hönsflock!
Katter, höns och hund.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 18 mar-07 kl 12:16 »
Vad skönt att det löste sig för alla.  :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 19 mar-07 kl 07:21 »
Det vet vi väl hur det är.
Vi vill också bestämma med , vilken karl vi vill leva med.
Vilket passande namn Satan.
Historia med lyckligt slut.
Alla är nöjda. :D
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

118 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser