Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  oerfaren tupp  (läst 672 gånger)

Petras hönsdrömmar

• Södermanland
oerfaren tupp
« skrivet: 10 jul-14 kl 21:07 »
Hej jag skaffade mina första höns och tupp i våras. Tuppen var en kyckling. Hönorna har varit av olika åldrar men den äldsta är troligen 1 år. Hon är en Dvärgkochin och värper inte.  Men hon bestämmer i flocken och har den senaste tiden skapat ganska mycket oro. Hon släpper inte in den senaste hönan utan jagar bort den om den försöker följa med.

Min unga tupp har ännu inte fått grepp om flocken.  Det enda han verkligen fattar är att para sig. Han försöker väl lite förvirrat hålla ordning med har inte riktigt förstått hur. Hönorna har helt klart kommandot. 

Kommer han växa in i rollen eller är det ett problem att han var yngre än vissa hönor?

När vet man om det är en bra tupp?

Han är ganska orolig och har fullt sjå att följa efter en av de tuffare hönorna som alltid går orädd omkring. Inte den samma som ovan.

Petras hönsdrömmar

• Södermanland
SV: oerfaren tupp
« Svar #1 skrivet: 13 jul-14 kl 22:07 »
Jag kan tillägga att han försöker para sig med en av de unga hönsen ganska brutalt. Hon blir livrädd. Han har 4 könsmogna att para sig med men ger sig ändå på denna lilla tjej som är långt ifrån vuxen.

annepanna

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-14 kl 14:49 »
Jag skaffade en tuppkyckling till mina vuxna hönor. Den första tiden vågade han inte ens gå in i hönshuset på kvällen utan jag fick lyfta in honom och då gömde han sig under värpredena. Men han växte till sig och är nu vid ett års ålder "tuppen hela dagen"! Mina gamla hönor gör ju förstås precis som  de vill och struntar i honom, men så länge han får para sig ibland så är han nöjd. Han är rätt stilig och det vet han! ;)
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-14 kl 14:52 »
Jag tror bara han är allmänt omogen. Du kan inte avgöra om han är värd att spara eller inte förrän han är ett år. För ett tag sedan var en höna sjuk och slö. Min tupp satte på henne ändå, jag såg det. Hon ville egentligen inte men var för slö för att säga ifrån. Henne var jag tvungen att avliva. Tuppen är annars snäll och fin och inte översexuell. Man får inte förmänskliga dom för mycket. Men det naturliga är att det finns en vuxen tupp som bestämmer. Dom yngsta borde nog ha ett eget hägn tills dom blivit könsmogna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser