Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överbliven surdeg?  (läst 9844 gånger)

seni

• Halland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #20 skrivet: 08 maj-14 kl 11:10 »
Surdegen kan du förvara länge i kylskåpen och mata efter behov- som de andra redan skrivit. Jag bakar bröd sen flera år och det hände bara en gång att jag måste slänga surdegen - knappt ett år efter första matande. Lukter den som "fotsvett"  eller gammal ost  :-\ är det dags att börja om igen.

Solsidans gumma

• Västergötland
SV: Överbliven surdeg
« Svar #21 skrivet: 10 maj-14 kl 17:16 »
.
Jag brukar  frysa 9 delar av degen och baka på del 10. Jag kasserar ingen deg. När dom frysta är slut gör jag ju ny och fryser in.
]

annepanna

• Västergötland
SV: Överbliven surdeg?
« Svar #22 skrivet: 29 jun-14 kl 15:03 »
Jag fryser in överbliven surdeg. Det går alldeles utmärkt.
Jag bakar mycket oregelbundet. När jag har tid en dag bakar jag rejält - hela dagen. När ugnen ändå är uppvärmd och köket tillstökat - bara att köra på. I god tid före min bakdag tar jag upp min surdeg ur frysen, låter den tina och matar upp den. Det tar några dagar för den att komma igång. Sedan är det bara att baka. Jag mäter inte så noga, häller i en slatt. Resten åker ner i frysen igen.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser