Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att upprepa surdegsbak  (läst 1844 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Hjälp att upprepa surdegsbak
« skrivet: 09 jun-14 kl 17:20 »
Häromveckan gjorde jag ett "misslyckat" surdegsbak som blev väldigt gott.

Jag startade med att baka en av mina vanliga surdegsbröd men surdegen var lite trött. Fördegen jäste fint men "huvuddegen" ville inte jäsa. Jag lät den därför stå över natten och på morgonen hade den jäst upp väldigt mycket. Dessutom hade degen fått en helt annan konsistens, den var nästan rinnig. Eftersom jag ogärna slänger mat så la jag degen i två bakformar och gräddade (efter ytterligare några timmars jäsning). Resultatet blev ett "småpipigt" bröd med en tydligt syrlig smak. Smakade som tyskt surdegsbröd, om ni förstår vad jag menar.

Det här brödet blev en favorit hos familjen så nu undrar jag vad jag kan göra för att upprepa baket. Jag förstår att den nya konsistensen kan bero på någon process i brödet som kanske också ger syran. Är det bara att låta degen jästa nästan ett dygn eller kan det var något annat som gav detta resultat.

Jag älskar surdegsbak och bakar allt vårt matbröd. Mina surdegskulturer har jag haft i flera år men det kanske hänt något med rågsurdegen som gav detta nya resultat.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Hallstrom

• Blekinge
SV: Hjälp att upprepa surdegsbak
« Svar #1 skrivet: 15 jun-14 kl 18:37 »
Jag brukar alltid låta det jäsa minst ett dygn i rumstemperatur eller en vecka i kylen.

annepanna

• Västergötland
SV: Hjälp att upprepa surdegsbak
« Svar #2 skrivet: 29 jun-14 kl 14:54 »
Jag tror att det är den långa jästiden som skapat de goda smakerna. Ibland gör jag ett kalljäst bröd och det får en helt annan smak än bröd med ljummen degvätska. Tiden är avgörande!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser