Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lära killing att inte stånga  (läst 1892 gånger)

Maria på Fiskjagården

• Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
Lära killing att inte stånga
« skrivet: 20 jun-14 kl 08:59 »
Nu har jag fått uppleva hur min kära Viola födde sin första killing. Så fantastiskt roligt att få ta del av hela förloppet. Allt gick bra och det kom en liten kille som könet till trots döptes till Alice. (Kan Cooper så kan vi)
Nu undrar jag hur jag på bästa sätt lär lille Alice att inte stånga?
Jag har förstått att det inte är någon bra idé att "ta i" eftersom det bara uppmuntrar kamplusten. Så, lista era bästa tips.
Jag har provat att lyfta upp, men så fort jag sätter ner honom igen så börjar han stånga igen.
Jag har ju tänkt kastrera honom och låta honom gå kvar, så jag vill ju gärna att han ska bli hanterbar. Han verkar glad och till freds i övrigt. Han stångar inte mot sin mamma eller sin moster. De har gott om plats och han brukar få skutta runt och busa med min dvärgschnauzer. De kommer väl överens och är just nu i lämplig storlek för varandra. =)

En sak är ju helt klar i alla fall; att skaffa getter kan ha varit det bästa jag gjort i mitt liv! Underbara djur!
Söker och finner och vimsar runt en del...

SussiloII

• Småland
SV: Lära killing att inte stånga
« Svar #1 skrivet: 20 jun-14 kl 09:55 »
De små bockkillingarna måste tidigt lära sig att aldrig stånga människor. Alice är liten så det ska inte vara några svårigheter men man måste ta itu med det. Aldrig leka knuff&stånglekar med knytnäven mot killingens panna eller små horn. Barn kan ha svårt att låta bli det för det är ju så kul att se hur den lilla bockkillingen stegrar sig och stångar tillbaka... Heller inte klia killingen i pannan eller mellan "hornen." Nu har din killing fått för sig att stångas, kanske mest för att få din uppmärksamhet. Jag skulle inte lyfta upp honom i famnen, för kanske är det bl.a. det han vill. I stället skulle jag spruta vatten med en gammal ketchupflaska/vattenpistol i hans bedårande lilla ansikte. Kan låta burdust men det är nu han måste lära sig att inte stångas. Lycka till :)!

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 20 jun-14 kl 10:40 »
-Om han ändå ska kastreras så skynda dig och gör det nu! Han är inte för liten och du kan ta med honom i bilen till en öppen veterinärsmottagning som om han vore en katt. Kamplusten kommer antagligen att minska då han blivit kastrerad. Jag håller med dig om att getter är bedårande. Nu kan jag inte ha fler djur, men förr eller senare blir jag getägare.

Maria på Fiskjagården

• Söker och finner och vimsar runt en del...
    • Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 20 jun-14 kl 11:02 »
Jag talade med veterinären som sa att hon kommer ut till mig när han börjar bli könsmogen. Enligt henne så kastrerar man inte tidigare... Har även för mig att jag läst nånstans att man inte kastrerar innan kulorna ramlat ner i påsen. Vad säger ni om detta?
Söker och finner och vimsar runt en del...

SussiloII

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 jun-14 kl 18:47 »
Självklart ska kulorna ha vandrat ner i pungen innan man kastrerar. Kastrerade bockar med sitt långa urinrör löper större risk för att drabbas av urinsten, även om det också är en fråga om utfodring. Men det är bra att vänta så länge som möjligt med kastreringen så urinröret (diametern) hinner växa till sig. Fortsätt du med "inte-stångas-fostran" med vattenpistolen under tiden  :).

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 25 jun-14 kl 09:00 »
-Min syster och svåger kastrerade en bockkilling tidigt, så snart kulorna trillat ner i pungen. Detta för att han inte skulle utveckla bockbeteende. Han fick inte urinvägsproblem och blev väldigt snäll och fridsam.

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser