Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minigris, stråfoder, undervegetation  (läst 1024 gånger)

Ulrika K

• Västergötland
Minigris, stråfoder, undervegetation
« skrivet: 19 jun-14 kl 12:06 »
Hej! Har nu haft tre minigrisar under lika många år. Jag vill dela med mig av mina erfarenheter.

Jag skaffade dem för att hålla undan undervegetation. I dagsläget hanterar de ca 3000 m2, men kan ta större ytor, då de ätit rent där de är. De klarar sig och är ngt övergödda på enbart detta. I höst kommer de endast att få hösilage (plus vitamin- mineraler.) De går i mycket kuperade områden och det funkar fint.

Att de endast ska och mår bra av att leva på malet grisfoder stämmer inte men riktlinjen kan säkert gälla under smågrisåldern och när de är gamla.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

mli79

• Skåne
SV: Minigris, stråfoder, undervegetation
« Svar #1 skrivet: 29 jun-14 kl 18:39 »

Mina minigrisar klarar sig också utan kraftfoder på sommarhalvåret - de går i stora hagar kan beta och böka rätt på vad de behöver. För just gräs och hösilage är väl inget som grisar klarar sig på? De kan väl inte omvandla grovfodret till fullständiga näringsämnen? På vintern får mina grisfoder och kornkross för att hålla sig bra i form. De går på lika stora ytor då men jag räknar inte med att de klarar sig på de rötter och annat småvilt de hittar då. Men inte är det mycket extrafoder som behövs...
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser