Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag göra med tuppens ben?  (läst 8123 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad ska jag göra med tuppens ben?
« Svar #20 skrivet: 05 jun-12 kl 08:35 »
Ja, hur går det?

Några av islandshönsen jag köpte för några år sedan visade sig vara grönvärpare, men äggkunderna är så förtjusta i de små gröna äggen och de skojiga hönsen med punkfrisyr som har värpt dem :-* .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Svensanna

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 06 jun-12 kl 13:41 »
Ja, jag tvättar och smörjer men märker ingen skillnad. Han verkar må så bra så jag börjar anta att han helt enkelt ser ut så, kanske en viss irritation i huden där fjädrarna ska sitta men inget han lider av. Han kan komma springande i full fart över gårdsplanen när jag öppnar ytterdörren och lockar på honom. Jag börjar fundera över om det kan finnas ett inslag av brahma i honom. Man jag kan inget om hönsraser. Har bara varit hönsägare i två månader. Det är dock bland det roligaste jag gjort och önskar att jag hade gjort det tidigare. Vilka fantastiska djur. Tom rensa ogräs är nuförtiden trevligt. Och barnen tycker det är toppen.
Tack än en gång till alla som engagerar sig.

natalie777777

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 12 jul-14 kl 12:30 »
Hej! Min tupp ser ut såhär på benen (kolla bilagorna). Jag har haft honom i snart tre år och jag oroar mig eftersom jag inte sett att hans ben varit så här röda förut. Vad tror ni? Har han en infektion? Jag har behandlat honom och hönsen för kalkben och då upptäckte jag även rodnaden på tuppen. Hoppas på hjälp. Han springer omkring som vanligt och verkar pigg förövrigt.

/Natalie

Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser