Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör era hönor när det regnar?  (läst 2802 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Vad gör era hönor när det regnar?
« skrivet: 13 jul-14 kl 23:19 »
Jag är ny med hönor, hade höns som ungdom men har nog glömt en hel del av hur det var. Nu är jag t ex förbryllad över att blommehönsen är ute i hönsgården hela dagen när det är ösregn... Har ju alltid hört att hönor inte gillar fukt... Hur ska det gå till vintern när det regnar mest varje dag? Vad gör era hönor i regnet?

annepanna

• Västergötland
SV: Vad gör era hönor när det regnar?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-14 kl 14:41 »
Jag har sett att mina hönor också gärna är ute i regnet. Så länge de har möjlighet att fritt välja att vara ute eller inne är väl det inget problem? Jag tror att de hittar mer matnyttigt vid fuktig väderlek.
Lera och blötsnö kan ju förstås fastna i fjädrarna om hönorna är av en ras med benbefjädring men det är inget som jag har märkt av.
Då verkar det som om de skyr kyla och snö mer. Då är det knappt någon idé att öppna luckan för de vill inte gå ut.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-14 kl 14:47 »
Mina hedemoror är ute och käkar lite gräs och sådär även då det regnar, men så fort dom ätit klart så går dom och sätter sig under husvagnen. Där har dom torra, fina krafsgropar och ser ut att trivas.

MrsB

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-14 kl 18:15 »
Mina Blommehöns är också ute hela dagen fast det regnar  :). De tycks trivas med regn. Går bara in för att äta och värpa. Däremot gillar de inte snö. Får skotta upp lite till dem på vintern så de kan gå ut.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jul-14 kl 18:28 »
Samma här eller så sitter dom under verandan om det är för häftigt regn .

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #5 skrivet: 17 jul-14 kl 09:24 »
Jag förstår att våra Blommehöns egentligen är djungelhöns. De är rättså skygga och lättskrämda, men mycket nyfikna och bra på många sätt. De gillar nog regn helt enkelt. Men jag tycker det ser hemskt ut när de går omkring och är totalt genomvåta i hällande regn, timma efter timma... Jag får vänja mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

174 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser