Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodertråg gris  (läst 5195 gånger)

Flisa

• Dalarna
Fodertråg gris
« skrivet: 05 apr-14 kl 19:13 »
Skulle gärna vilja se lite olika förslag på vad ni har för fodertråg till era grisar. Ska till och skaffa mina första nu i vår och det som kvarstår är vatten och fodertråg.🐣🐷🐖🐖
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Kretsloppan

• Södermanland
SV: Fodertråg gris
« Svar #1 skrivet: 06 maj-14 kl 20:33 »
Jag skulle också gärna få tips från andra :).

Våra två gyltor har under ett år haft "varsin" balja med två handtag som sambon köpte i vår lokala lantbrukshandel. Utförandet påminner om bildäck - av svart gummi som är armerat med nåt slags ? textila fibrer. Men nu har det börjat bli enstaka sprickor i kanten på dem.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #2 skrivet: 06 maj-14 kl 20:56 »
Vatten - bitnippel inget annat går! Bär aldrig vatten!

Fodertråg - 45x170 ihopskruvade till ett U. Längden hänger på hur många grisar du har. Se till att gavlarna blir täta och starka. Sätt en 45x70 under som ligger mot marken, ca en meter långa som ligger på tvären mot tråget. Om tråget placeras intill stängslet så förankra tråget i detta så står det still.

Ekholm

« Svar #3 skrivet: 09 maj-14 kl 12:39 »
Det fungerar väldigt bra med gamla keramikkrubbor( tex Höganäs) som jag gjutit ett underrede på så att de står stadigt. Bra med tunga tråg så de blir där man vill. Både till vatten o foder.

Ex.

• -
« Svar #4 skrivet: 09 maj-14 kl 12:44 »
Innan jag la ner verksamheten så skissade jag på att sätta fast krubbor/hoar i en större skiva som ligger på marken. Då skulle ju grisarna stå på skivan när dom käkar, och alltså inte kunna välta hon samtidigt.  Ställa ut lösa hoar är ju detsamma som att ge dom leksaker, även om hon väger 200 kg så kommer dom att bolla runt med den som en fotboll.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 maj-14 kl 14:24 »
Jag göt i betong. En träram på en skiva, fyllde upp lagom med betong och lade i en vattenfylld fender modell större. Men badboll, pilatesboll eller något annat som ger en lättrengjord urgröpning i betongblocket fungerar ju också fint. Jag kom aldrig så långt att nassarna började spela boll med de vikterna, men med Ex-varianten kan man ju bygga lätt och ändå slippa hämta hoarna lite var som i hagen.

Gjuter man en lite större ho med flera boll-hål och urtag för pallgafflar eller eventuellt fäste för trepunkten, så kan man ju ha en rätt tung klump.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-14 kl 22:19 »
Lurar på att tillägga en galt, dra ifrån en gylta och se om jag klarar att laga och äta eget fläsk. Sen en kull per år. Fyra fasta hagar för grisarna att rotera och frånskiljas i. Funkar hagarna skulle det väl vara värt att gjuta fasta betonghoar i var hage?

Tänkte att man kunde gräva ett hål i marken, invid stängslet, så att hon står stadigt. Eller blir det kanske ändå lervälling invid hon, bökning  och omkullvältning?

Räcker det alltså med nåt vattenfyllt för att göra hålet i gjutningen? Då kunde man använda plaströr eller -tunnor med vatten i alltså? Har aldrig gjutit nåt i betong.

Spricker inte betongen om vintern? Läst om hypertufa - som ska vara tjälbeständigt - där sanden byts mot torv?

Hur rengör man en ho av betong?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-14 kl 10:03 »
Om man inte blandar för snålt med cement, så klarar sig betongen fint på vintern.

Att jag fyller något som har en avrundad form med vatten beror på att jag inte vill trycka ned det i betongen med extra vikter eller spännband. Betongen väger oftast strax under 2,5 kg per liter, och om man vattenfyller en boll så sjunker den ned till nästan halva höjden i betongen om du skakar/slår lite på den. De är också väldigt lätta att ta bort när betongen brunnit. Rundad form ger också lättrengjord ho. En vattenkanna och en gummiskrapa modell diskhorensare fungerar bra.

Tror man skall hålla sig till vanlig betong i det här fallet, framför allt för vikten, men tack för tipset, skall kolla, försöker lära mig mer om olika betongtyper.

Just nu är jag utan gris, men jag föredrar att flytta nassarna så de får jobba på nya områden. Så för egen del är nog 400kg gränsen eftersom favorit-traktorn lyfter framhjulen om jag tar mer där bak ;D Tänk på att om du gjuter för stort och dessutom ger dig på att armera (vilket inte jag gör) så kan det bli ett svårborttaget monument över dålig planering ;)

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 19 jun-14 kl 11:36 »
Efter att våra grisar haft sönder två höganäs tråg som vi gjutit fast i gammal betongspalt så snickrade vi ihop ett tråg av en gammal billy-bokhylla och hoppades att det skulle hålla sista veckan innan slakt. Nu blev slakten förskjuten men tråget håller ännu... det flyttas runt i hagen från dag till dag men står oftast åt rätt håll iallafall... när dom sen är väck blir det att helgjuta ett tråg med tillhörande gjuten platta att stå på. När dom är stora vippar de vilket monument som hellst om det inte är tillräckligt brett....
Kommer det en haj - simma fortare.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #9 skrivet: 30 jun-14 kl 14:27 »
Den som bor i Skåne och orkar släpa på en gigantisk "räcka" krubbor i gjutjärn. Kan få köpa billigt. Dvs ca 2-3 meter långt. Väger MYCKET. Går att släpa fram med bil om det görs nu på sommaren, ( Ligger nu bakom en stallbyggnad och hage och trädgård som ligger mellan blir väldigt leriga andra årstider).

Våran linderöd/vildsvinssugg välte den INTE!!!

Kan funka bra om man tex vill bygga ett "tak" och sedan ha krubborna under eller nåt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #10 skrivet: 18 aug-14 kl 15:14 »
Det går även utmärkt att kasta ut foder direkt på marken. Detta bidrar även till att det tar lite längre tid för grisarna att äta upp maten och svårare för en dominant gris att putta bort andra grisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser