Om man inte blandar för snålt med cement, så klarar sig betongen fint på vintern.
Att jag fyller något som har en avrundad form med vatten beror på att jag inte vill trycka ned det i betongen med extra vikter eller spännband. Betongen väger oftast strax under 2,5 kg per liter, och om man vattenfyller en boll så sjunker den ned till nästan halva höjden i betongen om du skakar/slår lite på den. De är också väldigt lätta att ta bort när betongen brunnit. Rundad form ger också lättrengjord ho. En vattenkanna och en gummiskrapa modell diskhorensare fungerar bra.
Tror man skall hålla sig till vanlig betong i det här fallet, framför allt för vikten, men tack för tipset, skall kolla, försöker lära mig mer om olika betongtyper.
Just nu är jag utan gris, men jag föredrar att flytta nassarna så de får jobba på nya områden. Så för egen del är nog 400kg gränsen eftersom favorit-traktorn lyfter framhjulen om jag tar mer där bak

Tänk på att om du gjuter för stort och dessutom ger dig på att armera (vilket inte jag gör) så kan det bli ett svårborttaget monument över dålig planering