Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  placering av laddomat 21-60  (läst 2764 gånger)

martinus

• bild på tank o placeringar på laddomat o tryckkärl
    • Dalarna
placering av laddomat 21-60
« skrivet: 17 feb-14 kl 23:33 »
Hej! Jag undrar om någon kan tala om för mig vad eller om det har  betydelse var man placerar laddomaten, före eller efter ackumulatortankens inflöde??

Gottfrid

• -
SV: placering av laddomat 21-60
« Svar #1 skrivet: 18 feb-14 kl 17:22 »
Och hur menar du nu??

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-14 kl 17:35 »
Här finner du manualen med installationsanvisningar.

http://www.termoventiler.se/media/upload/LM21-60_Manual.pdf

martinus

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 19 feb-14 kl 22:45 »
Har lagt till bilder och lite förklaring hur det e draget och kopplat i ett album, men texterna till bilderna blev under fel bilder, men titta på alla så förstår ni vilken text som tillhör vilken bild :)
« Senast ändrad: 19 feb-14 kl 23:05 av martinus »

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 feb-14 kl 08:19 »
För eller efter? tanken är väl att pannan via laddomaten ska ladda din ack.tank. I min värld så måste den då sitta före tanken alltså på pannan mer eller mindre..
Det är aldrig för sent att ge upp.

GPS A

• Närke
« Svar #5 skrivet: 30 mar-14 kl 23:07 »
Hej!

Jag har tittat på dina bilder, och tycker det ser ut som laddomaten är rätt kopplad, om röret upptill på laddomaten är hetvatten från pannan, röret åt vänster är retur från radiator och acc-tank, och röret åt höger går till botten av pannan med mixat retur och hetvatten.

När temperaturen från pannan är under typ 78 grader, är ventilen stängd från det vänstra röret med returvatten och det cirkulerar vatten bara från pannan, genom laddomaten, tillbaks till pannan.

När temperaturen från pannan är över 78 grader, öppnar ventilen från det vänstra röret och blandar i lite kallt returvatten, så att vattnet till pannan ligger konstant på ca 70-80 grader (beroende vilken termostat som sitter i ladomaten).

När då laddomaten tar returvattnet från radiator, och i botten på acc-tanken, fylls det på med hetvatten i toppen på acc-tanken, och tanken blir på så sätt fylld med hetvatten.

Hoppas min utläggning hjälpte något. Har du problem med laddningen eller varför startade du tråden?

Mvh GPS A 

martinus

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 03 sep-14 kl 20:19 »
Jag är osäker på funktionen på anläggningen!! Men det visade sig att rörpularn inte hade informerat om eller ställt in förtrycket i expansionskärlet rätt, så nu med lägre mottryck så behöver jag inte elda så hårt för att få upp tempen i hela tanken, vilket före trycksänkningen va istortsett omöjligt
Så det e bara att hoppas på att det fungerar till vintern när det väl behövs mycket värme

JagArJag

• Småland
« Svar #7 skrivet: 03 sep-14 kl 22:41 »
Gå in på http://termoventiler.se och kolla nere till höger så hittar du en film som med grafik och text förklarar hur det fungerar.
Textrutorna försvinner ibland lite för fort så du bör kolla på filmen några gånger direkt efter så hänger du nog med, alternativt pausar du vid varje textruta.
Tänk på att elementen ska vara kopplade till uttaget längst upp på tanken, inte något uttag längre ner, annars är det några dm varmt vatten som du aldrig kan utnyttja. Säger rörmockaren något annat så förstår han inte grunderna i fysik (har tyvärr sett pannrum där yrkesrörmockare kopplat fel och därigenom lurat kunderna på värme)

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser