Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på kvällsgodis  (läst 4144 gånger)

Skojarbråten

Tips på kvällsgodis
« skrivet: 08 mar-07 kl 22:08 »
När jag slutar röka blir det extemt viktigt att plocka fram något gott att äta på kvällen. Mina lustar är inte så enkla att det räcker med sött godis (usch!), jag vill ha salta läckerheter fulla av fett helst. Just nu har jag snöat in på att göra små miniraggmunkar som jag lägger creme fraiche och rödlök eller stenbitsrom på, extremt onyttigt. Men osannolikt gott. Alt. kan en salt mögelost göra sitt, gärna med ett ännu saltare kex (eller 25...).

Jag är en ångvält i köket, kan inget, har inget, om jag lagar något har jag i regel ätit upp allt via smakprov innan det är klart. Svår utmaning, men kan någon snälla ge mig lite nya tips på vad jag kan festa på kvällstid utan att explodera?

Känn dig inte hämmad, jag är personen som om det inte finns något annat gärna saltar lite extra i bregottpaketet och smuttar med guldsked. Eller nubbar upp den öppnade enlitersgräddtetran på en kvart.  ::)

Observera att jag inte har någon diagnos på matmissbruk, men kanske skulle kunna få en på fett. Vill ha andra alternativ, är för insnöad på mitt, som är rätt dåligt.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Tips på kvällsgodis
« Svar #1 skrivet: 08 mar-07 kl 22:13 »
Pizzabullar med massor av god ost på! Både salt o fett o lätt att göra mycket av o frysa...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #2 skrivet: 08 mar-07 kl 22:26 »
Vi brukar göra kladdkaka som vi äter med lite halvsmält glass. Mmm.
Fruktsallad är ju alltid gott också. Muffins i alla möjliga smaker exempel choklad, pizza eller blåbär.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 08 mar-07 kl 22:43 »
Man ska inte äta godis efter kl. 18.00, för det har mamma sagt!  ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 23:20 »
Vi brukar göra kladdkaka som vi äter med lite halvsmält glass. Mmm.
Fruktsallad är ju alltid gott också. Muffins i alla möjliga smaker exempel choklad, pizza eller blåbär.

Häromdan blev jag bjuden på kladdkaka med fruktcocktail. Gott

Edgar

Skojarbråten

« Svar #5 skrivet: 09 mar-07 kl 20:45 »
Man ska inte äta godis efter kl. 18.00, för det har mamma sagt!  ;D

Men tänk, så märkligt... Min djävul på axeln säger att det är efter 22 man ska äta. Och ska det vara frukt bör den vara doppad i fräsande olja och sedan doppad i salt.  ;D

Tack för frukttipsen, jag måste helt enkelt lära mig. Pizzabullarna lät grejt, även om de är lite för mycket inne på min nuvarande linje, hehe. *kan känna smaken*

Har även ett begynnande fläsk på höften som också känner smaken, hahaha!
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #6 skrivet: 09 mar-07 kl 21:33 »
En skål blandade nötter. Pistagenötter, valnötter, mandlar, cashewnötter, hasselnötter, pinjenötter... Kanske både rostade med salt och naturella? Både gott, nyttigt, salt och fett ;D
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 10 mar-07 kl 11:08 »
Jag kör en liknande blandning - rostade sojabönor, solrosfrön och hackad mandel. *mums*
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 mar-07 kl 23:02 »
Fett & salt......mums.
Finns det ett (eller fler) baconpaket hemma är det underbart att lägga mellan hushållspapper på en tallrik i micron. Full effekt och tiden får man pröva sig fram tid. Mesta fettet samlas i pappret och konsistensen blir seg-hård......smaskigt och snabbt. Byt papper om man behöver.
Lycka till :D
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 10 mar-07 kl 23:05 »
Har ej prövat... :o
Rostade kikärtor ska vara gott.
Ta en djup plåt, skölj av kikärtorna(burk), häll över lite olja,
salta och rosta i 225 grader
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 mar-07 kl 16:00 »
Nypoppade popcorn i chilli.
Salta jordnötter o russin mixat.
Påsvis m äpplen, god sort.
Kan man äta varje kväll.

wildaa

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 13 mar-07 kl 11:19 »
morots stavar och gurkstavar som man dippar i en UUUUUUUnder bar salt vitlöks dipp gjord på helfet cremefraishe.....
lite lagom med fett, salt och både fibrer, vitaminer och antioxidanter....
Något nyttigare än nuvarande diet.....

Lena- chockoholic   :-[
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Thess

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 mar-07 kl 00:01 »
En banan in i micron eller ugnen, så den blir svart! eller iaf varm  :)
Några choklad bitar, helst med nötter i och vaniljglass :) Mmmmmm!!

eller vaniljglass med rivet äpple och lite kanel  :) Också jättegott!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 16 mar-07 kl 13:56 »
Beef Jerkey.

Ta en bit kött av valfri kvalitet, avskrapet från senaste slakten går bra.

Mal ner det och blanda med salt, lite soja och eventuellt lite buljong.

Forma små korvar mellan handflatorna, platta till dem med näven och lägg dem på tork i svag ugnsvärme eller i lufttork tills de är hopkrympta och sega som skosulor :).

Perfekt salt/fett snack till kvällsölen eller som ficktugg på skogspromenaden.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Morran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 mar-07 kl 16:31 »
Men tänk, så märkligt... Min djävul på axeln säger att det är efter 22 man ska äta. Och ska det vara frukt bör den vara doppad i fräsande olja och sedan doppad i salt.  ;D

......
Ett annat frukttips (även om det är ännu mer onyttigt än att fritera den i olja och sedan doppa i salt)

Kanderade apelsinklyftor doppade till hälften i choklad. Det tar hela dagen att göra i ordning men attans så gott det är! *dräggel*

Apelsiner tvättas ordentligt, skivas tunt och läggs i en sockerlag i ett par timmar. Därefter läggs skivorna på bakplåtspapper på plåtar och in i ugnen 110 grader i ett par timmar. Låt dem svalna av, smält choklad (block går bra men riktig choklad är godare) doppa halva klyftan i chokladen och lägg på papperet tills chokladen stelnat.

Jag levde på dessa när jag väntade mitt andra barn och kan inte förstå varför jag gick upp 15 kilo  ??? :P

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 apr-07 kl 15:08 »
Muffins slänger vi gärna ihop, negerbollar (jo det heter så!) och nötter av alla varianter. Fast ofta blir det en kopp te och en macka om man ska samla "gänget". Kaffe dricker vi varje kväll, fast oftast utan något till. Göööör trist! Men den här figuren behöver inte ha gott till kaffet, men den vill gärna!
/A

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 19 apr-07 kl 16:00 »
En till sak.. som är nästan nyttigt  :-[ Yoghurt i glassmaskin!!! :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser