Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nypon!  (läst 6270 gånger)

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Nypon!
« skrivet: 08 aug-05 kl 14:58 »

Vad kan man göra med nypon? ???

Hur gör man pulver till soppa?

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Re:Nypon!
« Svar #1 skrivet: 16 aug-05 kl 20:56 »

Det verkar inte som nån vet vad man ska göra med nypon, men nu har jag hittat lite grann.
Men om nån har fler tips och ideer, skriv gärna :)

Nyponen blir mogna på sensommaren, i medlet av augusti, men man brukar plocka dem på senhösten.
Nyponen används efter att de kärnats ur, då de frön som finns inuti kan förorsaka irritation om de äts.
Nyponet innehåller mycket c-vitamin samt en hel del kolhydrater. Nyponen kan torkas och används till te,
soppor, saft och sylt.

NYPONDRICKA

4-6 l nypon
2 l vatten
4 tsk citronsyra
12 dl socker
2 citroner (saften)
2 krm natriumbensoat

Skölj och snoppa nyponen. Lägg nyponen i det kokande vattnet tillsatt med citronsyran. Koka i 15 minuter.
Sila saften och tillsätt genast citronsaften, socker och konserveringsmedlet. Rör tills sockret löst sig.
Fyll på rena flaskor ända upp och förslut genast.

NYPON-ÄPPEL-RUSSINMARMELAD

1 l nypon
1/2 kg äppel
125 g russin
1/2 l kokande vatten
3 dl socker
1 krm natriumbensoat

Ta bort blomfnas och stjälk från nyponen. Klyv nyponen och ta bort kärnorna och de små håren. Koka dem mjuka i vatten,
ca 15 minuter, varpå de passeras. Skålla russinen. Skölj, kärna ur och dela äpplena i mindre bitar.
Mal eller mixa russinen och äpplen. Blanda nyponmoset med äppel-russinmoset och koka under lock i 20 minuter.
Tillsätt socker och koka ytterligare 10 minuter. Skumma. Tillsätt konserveringsmedlet utrört i lite vatten och fyll på
burkar.

NYPONMOS

2 l nypon
4-5 dl vatten
5 dl socker / 1 l passerad mos

Skölj, snoppa och kärna ur nyponen. Lägg dem i en gryta och häll vattnet över dem. Koka under lock tills de mosat sig.
Rör regelbundet i grytan. Mät upp den passerade massan och tillsätt socker. Koka under ständig omrörning.
Då moset ser glansigt ut och får fastare konsistens är det färdigt. Skumma väl och häll upp på rena, torra och varma burkar.

NYPONBULLAR

1/2 l ljummet utspätt nyponmos
50 g jäst
1 ägg
1 dl olja
1 dl vetekli
1/2 tsk salt
12 dl vetemjöl

Lös upp jästen i det ljumma nyponmoset och tillsätt ägg, olja, vetekli, salt och mjöl. Arbeta degen och låt den jäsa till
dubbel storlek. Slå upp degen på mjölat bakbord och arbeta den blank och smidig. Baka ut degen till små bullar och pensla
dem med uppvispat ägg. Låt dem jäsa till dubbel storlek och grädda dem ca 8 minuter i 250'C.

cissi

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-05 kl 10:54 »
Hej Sol - vet du möjligen varför man väntar till senhösten med att plocka nypon? Har det med näringsinnehållet att göra eller är det månne bara för att man kan?

Mvh Cecilia

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #3 skrivet: 30 aug-05 kl 12:04 »

Jag vet tyvärr inte  :-\

Men jag skulle tro att det är som du sa, p.g.a vitaminerna. :)

Grumphy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 aug-05 kl 20:52 »
Skulle tro att de kan innehålla mera fruktos då när de har fått mogna ut ordentligt.

Slånbär ska man t.ex plocka efter första frosten brukar de säga här ;)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-05 kl 19:20 »
Hej allihop!
Kan man använda vilka nypon som helst, eller är det bara en särskild sort man kan ta?

Till Sol: Plocka bort foderbladen. Dela nyponen och ta ur kärnorna. Låt frukten torka temperatur under 50 grader. Man kokar sedan frukterna - man gör alltså inget pulver av dem.
« Senast ändrad: 14 sep-05 kl 19:29 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ornima

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 nov-05 kl 11:40 »
Nypon till nyponpulver.
Plocka dem på sensommaren, innan de bli för mjuka. Snoppa dem, och skala dem med en liten kniv. Skalet går lätt av, dela dem och ta ut kärnorna. Tvätta i rinnade vatten, så eventuella "hår" från kärnorna kommer bort. Rosta på svag värme i ugn, på smörpapper. De får inte bli svarta i kanterna. Märker du att det är för varmt, sänk temperaturen och öppna ungsluckan en liten stund för att få ner värmen (ev. svarta kanter kan du skrapa av efter).  Runt 30-40 min. brukar jag ha mina i ugn. De är klara når de är hårda, men med en viss spenst (kläm på dem, dom skall svikta).  Man kan sedan mala dem i vanlig madelkvarn, eller stöta dem i en mortel.

Färskt nyponkött är annars gott i en sallad, gärna med rostade pumpafrön,  rivet äpple, selleri och sötat med lite honung.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 dec-05 kl 16:33 »
Mycket bra nyponrecept! Prova även andra rosor, de är som nypon. Marmeladen är helt fantastiskt, inte mycket som slår den!

Nyponmarmelad smaksatt med ingefära är oxå fint.
« Senast ändrad: 04 dec-05 kl 16:34 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #8 skrivet: 30 dec-05 kl 21:11 »
Jag hjälpte min faster som liten att plocka nypon till hemgjord nyponsoppa...
Dem skulle sedan "snoppas" i varje ända , vad jag sedan mins så torkades nyponen i ungnen ...
När man sedan vart sugen på soppa - så kokades nyponen tills de vart mjuka och kokade sönder... sedan silades soppan och ev sockrades och åt vi...
Är inte säker på om "klipulvret" togs bort... det har jag inget minne av..

Mvh
Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #9 skrivet: 18 feb-06 kl 10:52 »
I AnnaMajs bok som man kan ladda ner från hemsidan finns ett recept på sidan 231 på nyponmarmelad..

Gjorde en sökning och hittade väldigt lite:
http://www.ortblomman.com/ortbiten/nypon.html

http://www.acc.umu.se/~fravak/Helena-biv/nypon.shtml

Vi får kanske lägga upp en liten nyponbank  ;D här på Alternativ.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Nypon!
« Svar #10 skrivet: 18 okt-14 kl 18:39 »
Puffar upp den här gamla tråden, det finns litet trevliga nyponrcept och tips här
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser