Så här e det. I ett badrum har du ett tätskikt, i detta fallet är det plast matta på golvet. Plastmattan är uppviken ca 10 cm upp på väggen. På väggen har du även där ett tätskikt. Kan bestå av kakel, väggmatta, våtrumstapet eller väv. Tätskiktet på väggen ligger över mattans uppvik. Det betyder att golvmatans uppvik slutar bakom väggens tätskikt. När fukt/vatten kommer in i sprickorna drar mattans lim åt sig fukten och därmed sprids fukten under matten mot väggarna. I väggen har du antingen puts, betong eller gips. Där kan mögel trivas bra. Och så ska det inte vara. Det e inte lönt att ta dit fastighetsskötaren och få hans råd efter som han säger att det inte är någon fara. Om inte ägaren vill fixa skadan. Gå då med i hyresgäst föreningen kostar väl 50 kr i mån eller nåt. De kan komma ut och titta på skadan och även trycka på ägaren att åtgärda. Jag jobbar som service snickare för Trygg Hansa, Folksam och Länsförsäkringar, så jag sysslar med att åtgärda dessa typer av skador 5 dagar i veckan. Därför har jag sett hur det blir under till när man har en skada i tätskiktet. Man har sina rättigheter som Hyresgäst. En del av hyran är ju till underhåll och reperation. Och är det en bostadsrätt då är det din hemförsäkring som du får ta det med. Lycka till.