Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprickor i badrumsmatta  (läst 5648 gånger)

Hippie woman

• Gäst
Sprickor i badrumsmatta
« skrivet: 17 mar-07 kl 19:48 »
Min matta har spruckit  i duschen, så mycket att man kan lyfta flikarna. Under mattan finns ett hårt lite blankt material. Fastighetsskötaren säger att mattan bara är kosmetika och att man kan vänta med bytet tills det är dags för byte hos alla. Han påstår att det under är klinker och att det är det som är vattenavstötande. Vad tror ni? Livrädd för vattenskada!

Pastorn

• -
Re:Sprickor i badrumsmatta
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 12:26 »
oavsett om det faktiskt är klinker som ligger under mattan så är nog risken stor att mögel kan uppstå mellan dessa material, risken finns ju att detta sedan sprider sig upp i väggar o.dyl, jag tycker det låter dumt att inte åtgärda problemet ganska snart, men å andra sidan är jag ingen fackman vad det gäller våtrumslösningar, vad säger ni andra?

och om det är klinker under, kan du inte bara riva ut mattan och ha klinkergolv? personligen hade jag nog tyckt att det var snyggare :)

Hippie woman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 12:47 »
Njaee, det som ligger under mattan är inte direkt snyggt ... grå/beige med en massa klister på   :-X Men det har varit så i tre år så om det vore mögel på gång hade det väl visat sig nu.

Men jag tar tacksamt emot fler synpunkter eftersom jag nojjar lite på fuktskada   ???

Stallbacka gård

« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 08:58 »
Kräv  att mattan skall bytas nu. Så  får det inte vara. Det  blir mögel.  Fukten vandrar upp i väggarna..

Hippie woman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 apr-07 kl 22:40 »
Usch då, det låter inte kul!  :( Men hur märker man om fukten går i väggarna? Sprickorna har funnits sen 2004.

malun

« Svar #5 skrivet: 03 apr-07 kl 23:10 »
Varför skulle fukten vandra upp i väggarna?
Generellt är det svårt att avgöra om det finns risk för ökad fukthalt och mögeltillväxt intilliggande byggnadsdelar utan att ha undersökt det på plats.
Lämpligaste är väl att prata med fastighetsskötaren igen.

Stallbacka gård

« Svar #6 skrivet: 06 apr-07 kl 09:36 »
Så här e det. I ett badrum har du ett tätskikt, i detta fallet är det plast matta på golvet. Plastmattan är uppviken ca 10 cm upp på väggen. På väggen har du även där ett tätskikt. Kan bestå av kakel, väggmatta, våtrumstapet eller väv. Tätskiktet på väggen ligger över mattans uppvik. Det betyder att golvmatans uppvik slutar bakom väggens tätskikt. När fukt/vatten kommer in i sprickorna drar mattans lim  åt sig fukten och därmed sprids fukten under matten mot väggarna. I väggen har du antingen puts, betong eller gips. Där kan mögel trivas bra. Och så ska det inte vara. Det e inte lönt att ta dit fastighetsskötaren och få hans råd efter som han säger att det inte är någon fara. Om inte ägaren vill fixa skadan. Gå då med i hyresgäst föreningen kostar väl 50 kr i mån eller nåt. De kan komma ut och titta på skadan och även trycka på ägaren att åtgärda. Jag jobbar som service snickare för Trygg Hansa, Folksam och Länsförsäkringar, så jag sysslar med att åtgärda dessa typer av skador 5 dagar i veckan. Därför har jag sett hur det blir under till när man har en skada i tätskiktet. Man har sina rättigheter som Hyresgäst. En del av hyran är ju till underhåll och reperation. Och är det en bostadsrätt då är det din hemförsäkring som du får ta det med. Lycka till.
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 15:19 av mtias »

Hippie woman

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 apr-07 kl 09:10 »
Eftersom du jobbat med sånt skall jag passa på och fråga lite. Nån gång blir det ju naturligtvis åtgärdat men hur lång tid tar det tror du? Har tre katter som kommer att springa och vimsa runt jobbarna så jag får flytta iväg med dem om jobbet tar mer än typ en dag.

Stallbacka gård

« Svar #8 skrivet: 08 apr-07 kl 10:25 »
Alltså byta mattan gör de snabbt. Sen beror det på hur mycket fukt och om det måste torkas. Jag vet inte om du har en bostads rätt eller hyreslägenhet. Men om det är en skada som ska gå på försäkringen så skall de skicka ut någon som ska kolla om där är någon fukt som måste torkas ut med maskin. Och det kan ju ta imellan 1 till 2 veckor skulle jag tippa på om där inte är jättefuktigt Men att bara riva ut en matta, slipa och lägga in en ny gör de nog rätt snabbt. Men kan du hålla katterna borta e det rätt skönt för arbetarna. Katter ska ju alltid fram och nosa vilket e rätt jobbigt när man ska utföra ett jobb. Speciellt när man är katt allergisk med ;) Men i och med att mattan har spruckit. Då är det något fel med underlaget det är lagt på, och det måste man kolla upp och åtgärda med. Så du får ju höra med hantverkarna som är där och kollar på jobbet för att få en mer exakt tids angivelse.
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 10:30 av mtias »

Hippie woman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 apr-07 kl 15:52 »
Tack så mycket för svaren! Jag får nog ta och tjata lite till om detta tror jag. Jag bor i hyresrätt hos ett kommunalt bolag så de har väl koll på detta med försäkringar och så hoppas jag.

Stallbacka gård

« Svar #10 skrivet: 09 apr-07 kl 07:36 »
Jag tror inte dom använder sin försäkring när de ska åtgärda. De har alldeles för stor självrisk än vad en privat person har. Men du kan kräva av dem att det skall fixas

Dela detta:

* Inloggade just nu

217 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser