Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera med ull?  (läst 975 gånger)

Johannele

• Finland
Isolera med ull?
« skrivet: 12 nov-14 kl 07:45 »
Har någon erfarenhet av att isolera med ull? Den första uppenbara nackdelen jag kommer att tänka på är ju mal. Kan det bli ett problem?

Nu är det ett hönshusbygge jag går och funderar på. Jag skulle ha tillgång till gratis ull, men är det ett vettigt alternativ i ett hönshus? Om ni väljer ullen, hur tjockt skulle ni isolera? Jag bor i Österbotten (Finland) vilket betyder ett par veckor med natttemperaturer på ner till -30°C varje vinter. Jag vill hålla temperaturen runt noll eller strax över utan att behöva ha alltför många element och värmefläktar på maxeffekt.

markus_t

• Skåne
SV: Isolera med ull?
« Svar #1 skrivet: 15 nov-14 kl 11:27 »
Hej!

Jag var på studiebesök hos en fårklippare och fårbonde utanför Mora för cirka en månad sedan. Jag noterade att han hade ett (får)ullsisolerat rum ute i ladugården och vi diskuterade lite om det. Tydligen hade det varit där väldigt länge utan problem, jag tror han nämnde cirka 20 år. Gick inte att se några problem alls. Rummet var dock kallställt större delen av tiden.

Så, jag skulle nog säga att det kan fungera, speciellt om det är kallt på vintern och rummet tillåts att sjunka lite i temperatur. Om det alltid är varmt där vet jag inte hur det fungerar.

Kanske har han bara haft tur också så att eventuell kyla inte spelar någon roll. Det finns ju också möjlighet att själv behandla ullen med medel som inte insekter gillar, borsalt är vanligt. Osäker på hur farligt det är, men är man försiktig så tror jag inte det är värre än att hantera färdiga isoleringsprodukter.

Jag tror att du klarar dig med en tunn isolering om du har ett i övrigt bra ventilerat hönshus utan drag, med tunn menar jag några centimeter. Värme stiger uppåt vilket gör att taket är viktigast att isolera. Hönsen själv och brinnande bajs ger ett gissningsvis ganska stort värmetillskott. Isolerar du väldigt bra kan det bli svårt att få tillräckligt svalt på sommaren om huset är i ett solutsatt läge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser