Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna  (läst 2545 gånger)

Ebbawilhelmina

Sjuk höna
« skrivet: 25 sep-14 kl 18:42 »
Har en ung höna som inte kan gå men äter när man matar. Förutom att hon inte kan gå så är hon pigg, sprattlar med benen och flaxar med vingarna när man lyfter henne. Vad kan vara fel?

Crazy Horse

SV: Sjuk höna
« Svar #1 skrivet: 07 okt-14 kl 18:42 »
Jag har liknande problem med en av mina hönor, en orpington. Hon är runt 20 veckor gammal. Hon har varit slö de senaste dagarna och gått väldigt lite. Har flera gånger hittat henne liggandes i ett hörn i hönshagen medan resten av flocken härjat runt. Nu har jag tagit in henne i hönshuset och gjort en egen liten inhägnad åt henne samt höjt temperaturen inomhus. Hon känns inte särskilt mager och jag kan inte se att något annat ska vara fel (har kollat ögon, ben, under vingar och kloak). Hon äter och dricker med god aptit. Ingen aning vad som kan vara fel! Ibland går hon lite men faller sedan ihop och ligger och kurar. Testade att ta ut henne i trädgården ikväll och då gick hon runt som vanligt med de andra men sen när hon kom in igen så lade hon sig direkt. Någon som har en susning om vad det kan röra sig om?

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 okt-14 kl 06:30 »
Prova multivitaminer i vattnet. Har hört om andra liknande fall där det hjälpt när dom gett multivitaminer i vattnet. Lycka till.
When you can live forever
What do you live for

Crazy Horse

« Svar #3 skrivet: 08 okt-14 kl 07:06 »
Tack för tipset. Ska inhandla vitaminer idag! Återkommer med statusuppdatering!

Crazy Horse

« Svar #4 skrivet: 12 okt-14 kl 18:27 »
Har nu provat allt jag kan komma på, inklusive vitaminer. Hönan är fortfarande till och från. Är ute och strosar ibland med ligger mest annars. När hon ligger ner ser hon väldigt framtung ut med stjärten upp i vädret! Finns det någon chans att det går över med tiden eller är det hönshimlen som gäller? Kan tillägga att tuppen, ehrm, "uppvaktar" henne flitigt trots att hon är slö. Passar han på bara därför eller är han knäpp? Borde väl inte vilja föröka sig med någon som är sjuk?..

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-14 kl 10:19 »
Förstoppad/förstorad kräva?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Crazy Horse

« Svar #6 skrivet: 13 okt-14 kl 14:42 »
Åh herregud, tänk om det är så simpelt...och jag isf har missat det!! Ska genast undersöka henne när jag kommer hem!

Crazy Horse

« Svar #7 skrivet: 13 okt-14 kl 18:58 »
Det var inte krävan, men jag kände nu att hon avmagrat ännu mer :( Jag gör ett sista försök att avskärma henne och göda upp henne, annars får hon gå vidare...

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #8 skrivet: 06 nov-14 kl 17:28 »
Distriktsveterinärerna i Halmstad/Laholm är bra på höns. Jag har fått hjälp många gånger och de tar sig tid. Be att få prata med Magnus som vet mest om höns.

http://www.distriktsveterinarerna.se/dv/veterinarmottagningar/kontakt-veterinarmottagning/lan/hallands-lan/halmstad.html
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Wendy 1000

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 06 nov-14 kl 20:58 »
Har du kollat om klorna är för långa så att det gör ont att gå?

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 06 nov-14 kl 22:38 »
Det finns säkert väldigt många som inte gör som jag/håller med, men... Det enda som finns i mitt ´medicinskåp för hönsen` är en skarpslipad yxa......

Har de problem med sjukdomar som inte kan lösas med lite lugn och ro och bra mat, då är de heller inget jag vill avla på, och då blir de middag.

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 07 nov-14 kl 18:03 »
Känns inte så gott att äta en sjuk höna  :-X
Friska är helt ok för mig.
Sen tycker jag att även höns ska få en chans att bli friska. Dom har också ett värde.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 08 nov-14 kl 17:47 »
Känns inte så gott att äta en sjuk höna  :-X
Friska är helt ok för mig.
Sen tycker jag att även höns ska få en chans att bli friska. Dom har också ett värde.

Självklart grävs en sjuk höna ner (eller bränns upp), den hamnar inte på middagsbordet.

Visst ska hönsen få en chans att tillfriskna, men jag lägger inte tusentals kronor på veterinärbesök och mediciner, på en fågel jag kan ersätta för någon hundring som mest, det vore ju ren galenskap.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 08 nov-14 kl 19:54 »
Saken är också den, att det hjälper nästan aldrig,  i synnerhet inte i längden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser