Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EU-stöd  (läst 1630 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
EU-stöd
« skrivet: 29 mar-07 kl 22:44 »
Blir bara så trött, har suttit med det sista på EU-ansökan som ju ska vara inne idag. Som vanligt är man ute i god tid.  ::) Har de senaste åren ansökt via nätet och det har funkat bra så givetvis mååste det strula idag. Det började redan i eftermiddags med att jag inte kunde registrera landskapselement. Fick felmeddelanden hela tiden. Så jag tog paus, sen ikväll så funkar det men, då kommer jag inte åt kartor och skiften.  >:( Ringde både i eftermiddags till länsstyrelsen och sen ikväll hade de några som hade telefonjour också. Kom fram till att jag ska skicka in ansökan även om den inte är färdig och sen komplettera när jag skickar in min försäkran.

Så för en stund sedan så gav jag upp eftersom det bara strulade hela tiden och skickar in ansökan. När jag sen går in för att kolla vad som jag fick med och vad som måste kompletteras så funkar allt helt plötsligt! Man kan ju bli trött för mindre...  >:( Någon mer än jag som varit ute i sista minuten och haft strul med SAM-internet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:EU-stöd
« Svar #1 skrivet: 29 mar-07 kl 22:53 »
Ah, se inlägget på arg-tråden.. Fast det var min dator som inte funkade..

Förra året försvann våra kartor.. vi fick kasta oss på pappren o illfart till skara med pappren I SISTA SEKUND.

I år funkade allt (troooor jag..)

Nä, man ska ge fan i att vara i sista sekund, jag får magsår o infarkt av sånt. Medans gubben tror att "senast" betyder "tidigast"  :-[

Kan vi inte enas om att tjata på varann här på forumet.. bara dom som har lämnat in sitt får va med..eller nåt  ;) Nästa år..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #2 skrivet: 30 mar-07 kl 05:55 »
Jag har ingen förändring från 2006. Ansökan för 2007 är exakt densamma. DE är identiska. När så en massa varningar dök upp på SAM-Internet så tänkte jag vad i h......  

Jag fixade inte/orkade inte att korrigera de nya varningarna. Så jag betalade Hushållningssällskapet istället.

Det är ett så fel system detta. Alla ska kunna begripa och ändra utan större problem. Och begripa vad en varning står för.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-07 kl 09:52 »
Javisst! Jag fick "varning 21" kunde inte hitta nånstans vad det betyder.. letade o läste säkert en timme. Ringde slutligen länsstyrelsen o efter div. tel.kö o kopplande fick jag veta att det betyder att det finns en varning  ;D Alltså varning för varning ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 30 mar-07 kl 11:06 »
Javisst! Jag fick "varning 21" kunde inte hitta nånstans vad det betyder.. letade o läste säkert en timme. Ringde slutligen länsstyrelsen o efter div. tel.kö o kopplande fick jag veta att det betyder att det finns en varning  ;D Alltså varning för varning ;D

Ja, jösses man kan ju bli trött för mindre. Ska idag roa mig med att försöka få allt färdigt. Läste att man kan göra allt färdigt på nätet och sen dra ut de sidorna och skicka in till länsstyrelsen. Så det är min tanke, känns enklare än att skriva in allt för hand på papperskartorna. Dessutom ligger det förhoppningsvis kvar till nästa år också. Jag har alla miljöersättningarna nya i år så det tog betydligt längre tid än i ifjol. Att SAM-internet dessutom krånglade snabbade inte upp saken precis.  ::) Nästa år ska jag verkligen försöka lämna in ansökan i alla fall en vecka i förväg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

lekimm1

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-07 kl 12:26 »
Min erfarenhet är att de blivit bättre de senaste åren på SAM internet, men de sista dagarna brukar det alltid braka ihop av nån slags överbelastning...

Själv brukar jag vänta ut sista L. lantbrukstidningen eller SJVs egna infoutskick o sedan skicka "ersättningsdebitteringarna".

Kan nog va bra o inte skicka in allt för tidigt för ofta är den en del ändringar på slutampen, tex i år har de blivit lite lättningar att dra tillbaka gårdstödsbetesmarker. Kan aktuellt om man behöver riskminimera så att inte ev tvärvillkorssanktioner slår på åkermark.

Annars är det inte så mkt nytt i år, förutom då det absurda att man straffas hårdare i tvärvillkoren om man har betesmarker o åkermark än o ha bara åkermark...

Mvh L.

Dela detta:

* Inloggade just nu

81 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser