Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rättigheter / patent?!  (läst 2761 gånger)

Anders Plogen

• -
Rättigheter / patent?!
« skrivet: 25 apr-07 kl 23:03 »

Nästa år ska jag odla tomater, chili mm i stor skala till försäljning. Det blir mest gamla ovanligare sorter som folk upplever som speciella och roliga. Tänkte att det skulle vara kul om jag också kunde erbjuda frön till de sorter som jag ska sälja. Dvs fröodla själv till försäljning.

Får man göra det hur som helst eller är det reglerat på något sätt? Har fröfirmorna "patent" på sina sorter som de bevakar på något sätt? Det borde ju vara i princip omöjligt. Kan jag sälja fröer till en sort som någon annan utvecklat?

Jag antar att det är delvis därför de utvecklat F1:orna, så de får ha sorterna ifred....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Rättigheter / patent?!
« Svar #1 skrivet: 01 maj-07 kl 12:02 »
Hej!
Det är åtminstone ungefär så här:
Patent på sorter finns kanske på gmo-sorter, via patent på en gen, i sin tur via patent på någon teknisk procedur för att hantera eller framställa genen. För övrigt finns (ännu) inte patent på sorter. (Det är en het potatis.) Däremot finns växtförädlarrättigheter, i praktiken i EU genom att man har s k sorthållare. Sorthållaren är vederbörligen registrerad som sådan av EU (via nationell myndighet, som väl lär vara SJV i Sverige) och betalar också en årlig avgift på sisådär någon eller några tiotusingar för detta, per sort. Såvitt jag vet är det just de sorter som finns på EUs sortlista som har sorthållare, eftersom det krävs dels en sorthållare och dels en godkänd s.k. DUS-prövning, för att en sort ska få stå på sortlistan.

Möjligheterna att sälja egenodlat frö handlar dels om ifall sorten överhuvudtaget får säljas (på det sätt du tänker göra), dels om eventuell sortägares (s.k. sorthållares) krav på ersättning.
De sorter som får säljas är :
dels de sorter som finns på EUs sortlista (även här registrerade via nationell myndighet),
dels -i Sverige och enbart i konsumentförpackning, så länge vi har detta undantag- i princip alla vanliga sorter. I ditt fall tror jag undantaget gäller, så det är troligen inga problem.
Odlar man frö av sort på sortlistan så har sorthållaren rätt till ersättning. Möjligen ska man även ha sorthållarens tillstånd -vet ej. Detta gäller om man odlar frö till försäljning, men tydligen även (till stor del?) om man odlar frö till husbehov (i större skala?). Det är dock enligt uppgift endast för vissa grödor som denna ersättning idag samlas in.
Odlar man frö av en sort utanför sortlistan så är det idag i princip fritt, men fröet får endast säljas i konsumentförpackning.
Den viktigaste återstående frågan är kanske: hur kollar man om en sort finns på EUs sortlista? Jag har kanske nån länk nånstans men hittar inte nu. Men jag tror man kan gå till www.sjv.se och titta på informationen om frökontroll el dyl, så bör man kunna hitta en länk till EUs sortlista.
Anders

Anders Plogen

• -
« Svar #2 skrivet: 03 maj-07 kl 22:08 »
Tack för det. Du är en klippa! Det känns ju i alla fall bra att veta hur bestämmelserna ser ut, så att man kan välja vilka man vill bryta mot...

hnorbeck

« Svar #3 skrivet: 08 maj-07 kl 21:36 »
Anders Skarlind skrev:
Den viktigaste återstående frågan är kanske: hur kollar man om en sort finns på EUs sortlista? Jag har kanske nån länk nånstans men hittar inte nu.

Sortlistan för lantbruksväxter finns på http://ec.europa.eu/food/plant/propagation/catalogues/comcat_agricultural/index_en.htm

Sortlistan för grönsaker finns på
http://ec.europa.eu/food/plant/propagation/catalogues/comcat_vegetable/index_en.htm

Huvudsidan för katalogerna är
http://ec.europa.eu/food/plant/propagation/catalogues/index_en.htm

Dela detta:

* Inloggade just nu

76 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser