Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fågelinfluensa - prognos  (läst 1427 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
fågelinfluensa - prognos
« skrivet: 13 jan-15 kl 15:22 »
Är det någon som har en uppfattning om hur länge skyddsnivå 2 kommer att gälla? Handlar det om veckor, månader eller år? Det påverkar ju verkligen möjligheterna att hålla höns på ett förnuftigt sätt. Då vi har en liten besättning men säljer en del ägg i gårdsbutiken kan vi inte smita undan med "hobbyhöns"...

johe71

SV: fågelinfluensa - prognos
« Svar #1 skrivet: 13 jan-15 kl 15:37 »
förra gången det var skyddsnivå 2 så infördes den också någon gång på hösten [2007] och sänktes till nivå 1 den 21:a april 2008... eftersom det bara varit en gång så är det väl ingen direkt prognos... men så var det den gången

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #2 skrivet: 13 jan-15 kl 15:39 »
Det är ju en liten ledtråd i alla fall.

Jag har väldigt svårt att förstå vilka vilda fåglar som flyger från Europa till Västerbotten i januari...

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jan-15 kl 16:07 »
Jag har väldigt svårt att förstå vilka vilda fåglar som flyger från Europa till Västerbotten i januari...

Det är nog bara en och annan fyllekaja i så fall ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #4 skrivet: 13 jan-15 kl 16:40 »
Jag har fått svar från jordbruksverket.
Citera
Hej!

Svårt att säga, men vi hoppas att det ska handla om veckor och inte månader. Vi följer ständigt utveckling i Europa och tyvvär var senaste utbrott i Tyskland den 7 januari 2015 då H5N8 konstaterades hos storkar i en djurpark i Rostock. En riskvärdering har gjorts strax innan årsyftet och det har beslutats att nivå 2 ska gälla ett tag till.

Följ info på vår hemsida som vi uppdaterar med relevant information.

Det låter ju hoppfullt. Sedan passade jag på att fråga om det verkligen är några vilda fåglar som rör sig från Tyskland mot Västerbotten under vintern. Fick detta haikukorta svar:
Citera
Hej!

Med stort sannolikt inte.

MVH

Enisa Miljanic

Ibland blir man tvärtrött.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 13 jan-15 kl 17:21 »
Man kan ju undra vad som hände med alla andra fåglar i den djurparken.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 10 feb-15 kl 20:04 »
Skyddsklass två kommer förmodligen att gälla tills värpindustrins Kravhönsägare vill börja släppa ut hönsen i mitten av maj.... Skyddsklasserna vi har i Sverige är bara för att den kommersiella industrin ska kunna säga till konsumenterna att ni kan vara helt trygga. Det är inte utegångsförbud för fåglar i Holland och Tyskland....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser