Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  behöver råd..  (läst 1253 gånger)

sube

• Uppland
behöver råd..
« skrivet: 02 apr-07 kl 22:14 »
Har en tacka som förra året hade en väldigt jobbig lammning. Hon fick ett enormt stort lamm som jag fick dra (av alla krafter) ur henne. Hon fortsatte att krysta och risken för framfall var stor. Hon fick då pencilin och smärtlindring och återhämtade sig.
Hon betäktes på nytt i höstas och har nu för ca två-tre veckor sedan fått ett helt normalstort lamm och allt gick bra.
Men hon var ff väldigt rund och flåsade... jag trodde att det kunde vara ett lamm kvar och förberedde mig på att förlora Tackan denna gång.
Men nu efter så här lång tid så borde tackan vara död om det fanns ngt mer foster i, eller hur??
Saken är den att hon ff är nästan lika rund som innan lammningen och andas ganska häftigt. Men mår annars bra, äter och dricker och tar väl hand om sitt lamm.
Varför är hon ff så stinn - rund som en boll. och hård när man känner på buken??
Denna tacka slås ut till hösten om hon lever då...undrar bara vad som kan vara fel. Någon som vågar sig på en gissning??
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Henning

Re:behöver råd..
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 04:48 »
Det är  mycket osannolikt att hon har lamm kvar i sig. Det mest troliga är att hon tar för sig lite för mycket av maten och är fet. Hon kan också ha en våmstörning om det är den typen av bukspänning det är frågan om. Då brukar de vara mest utspända på vänster sida. Är hon pigg för övrigt och inte har någon feber  äter normalt och har normal avföringfår du väl se tiden an. Hur mycket kraftfoder får hon?

sube

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-07 kl 07:54 »
Hej Att hon är fet tror jag absolut inte, får knappt ngt kraft foder alls 20 tackor delar på ca 6 liter blandning av vete och korn. hon är lika stor på båda sidor och stenhård.
De andra tackorna ser ju ut som "gamla kor" nu när dom är nylammade. = )
Men som sagt förutom att hon är lite flåsig och tung i andningen så mår hon fint och är en bra mamma.
Kan det ha hänt ngt vid förra lammningen som skadat henne på ngt vis?

sube

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 apr-07 kl 10:42 »
Ngn som vet ngt om sk "trumsjuka"?
Finns det ngr likheter?
Tackan har säkert haft det här större delen av vintern. Då hon varit mkt rundare än de andra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser