Alltid roligt när nån haft nytta av bokföringstråden!
![Smiley :)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif)
Ja, jag tror på konceptet, och har propagerat för den här typen av ideer länge nu, och vet att jag själv aldrig hinner genomföra det, så det vore ju kanon om ni får fart på det!
Jag tror absolut att småskalig matproduktion har en bra framtid, däremot är jag tveksam till att många små gårdsbutiker är den bästa vägen att gå, och då vore ju en webbaserad butik som er ett väldigt bra komplement. Då kan producenten fokusera på att ta fram bra produkter och behöver inte vara en fena på att både vara bonde och säljare.
Precis som du själv redan har upptäckt så är det ofta populärt att kunna köpa lite mindre detaljer istället för en hel köttlåda. Dels är det mycket pengar för en hel låda, och dels saknas ofta förvaringsutrymmen i moderna hem.
Problemet man ofta kommer till om man säljer detaljer, är att man får delar kvar som inte är så populära. En lösning på det är ju då att hitta på nya produkter där man kan få in delarna man har över. Att knyta till sig en duktig charkuterist som kan göra korv, pastejer mm, och röka detaljer är ju en lösning.
Nästa steg är kanske att fundera över att bredda sortimenten, med olika kött, säsongens grönsaker mm.
Det blir ju mer rationellt om kunden kan beställa olika sorters produkter i samma leverans. Men självklart skulle allt vara lokalt producerat och fullt spårbart. Västergötland rymmer en hel del producenter, och jag har själv möjlighet att knyta kontakter åt dig med gårdsslakteri, en styckare och fisk direkt från Göteborg.
Din uppgift blir ju att se till så hemsidan sprids i varje sammanhang och lockar till sig många besökare.
Möjliga problem som du kommer att ställas inför är kunder som inte betalar, så jag rekommenderar ju starkt att ta betalt direkt vid beställningen på sidan. Finns billiga betalkortslösningar nu.
Du måste ha stenhård koll på kvaliteten. Varje leverantör tycker alltid att deras produkt är den bästa som finns och har ibland orealistiska förväntningar på vad priset kan bli. Det är lätt att bli hemmablind, och det bör du vara vaksam mot.
Sen ska ju ni ha nån slags ersättning också, och det behöver man ju fundera ut hur den ska utformas.
Ja, det var lite tankar som jag själv haft när jag skissat på den här iden.
![Smiley :)](https://www.alternativ.nu/Smileys/classic/smiley.gif)