Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera ett ruckel?  (läst 899 gånger)

avocadoo

• Uppland
Isolera ett ruckel?
« skrivet: 19 apr-15 kl 21:52 »
Jag har bestämt mig! Höns ska det bli, och det snart :) Planen är ca 6st Hedemorahöns.

Problemet är att vi kommer flytta lagom till nästa sommar och därför vill jag inte lägga ner en förmögenhet innan dess eftersom hönshuset endast kommer att användas i 1 år. Jag har också tummen mitt i handen och aldrig byggt något större än en malm-byrå (och det kändes som att det var på gränsen)!

På tomten har vi idag en verktygsbod på 4kvm (2x2m), skulle nog kalla det för ganska "ruckligt". Verktygsboden är helt oisolerad och står på lecablock. Väggarna är i rätt schysst skick men taket har vi tänkt byta ut, tänkte sätta upp någon typ av skiva på reglar som ett innertak, fylla utrymmet mellan inner- och yttertak med halm och sedan lägga på nya skivor+takpapp på taket.

Väggarna funderar jag på hur jag bäst isolerar. I nuläget finns det reglar på 4,5cm på väggarna, men man kanske vill ha en bredare spalt mellan inner- och yttervägg? Vad är det optimala att ha som isoleringsmaterial? Och är OSB-skivor lämpliga som innerväggar? Ska dessa målas i någon färg?

I nuläget finns det bara ett brädgolv, funderar på att lägga en tjock skiva frigolit och sedan lägga på någon formplywood eller dylikt.

Dörren är en tunn bräddörr. Går den att isolera och hur tätar man på bästa sätt så att dörren sluter helt tätt?

ALLA tips och råd är välkomna!!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Isolera ett ruckel?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-15 kl 22:08 »
Det viktigaste är att det inte drar.
Dock kan det vara klokt att peta in isolering av något slag i taket då värmen sticker den vägen först.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Stormcrow

• Norrbotten
SV: Isolera ett ruckel?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-15 kl 07:14 »
Hedemora är en tålig ras, och klarar sig bra på vintern om de har ett torrt, välventilerat och dragfritt utrymme. Isolering hjälper även att hålla ute en del värme på sommaren, så det är ingen dum ide.

Jag skulle påstå att du klarar dig bra med 45mm isolering i väggarna (jag har dubbelt, men bor ca 100 mil norrut).

Jag avråder från halm som isolering, det torkar dåligt, möglar lätt och gillas av ohyra. Men visst fungerar det som isolering.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser