Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling med Ena benet är rakt åt sidan!!!  (läst 4672 gånger)

Träsktrollet

• -
Kyckling med Ena benet är rakt åt sidan!!!
« skrivet: 03 jul-09 kl 10:43 »
Har haft igång en kläckning och allt verkade fungera, på dag 21 kom det tre små faveroller, en med en liten antydan till krokiga tår.
Det slutade med att det kom 7 st kycklingar. Men den med lite sneda tår kan inte gå. Ena benet är rakt åt sidan!!!
Jag kommer att ta bort denna kycklingen snarast, men jag undrar om någon vet vad som kan ha hänt?
Jag har kläckt fram en hel del kycklingar, men jag har aldrig varit med om detta! Kan det ha att göra med att underlaget inte är halkfritt- den har sträck/fläkt sig?

Har någon annan varit med om något sånt här?
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

JennyN

• Jennys frön & sånt
SV: Kyckling med Ena benet är rakt åt sidan!!!
« Svar #1 skrivet: 03 jul-09 kl 12:07 »
Jag hade en brahmakyckling som också var kläckt i kläckare och hade benet åt sidan.
han hoppade omkring rätt käckt ändå, och åt och var inte mobbad av någon av de andra.

jag tror också att den lille halkat på underlaget i kläckaren, tydligen lägger många in en handduk så att de inte kan halka.

Fick råd om att spjäla så jag spjälade, utan resultat.
Fick råd om att massera, så jag masserade som en galning.
Svärfar sa att fågeln skulle anpassa sig, och så länge den hade samma storlek som syskonen var det ingen fara. Men vid ca 12 veckor var han märkbart mindre, och slutade röra sig av egen maskin, mest bara låg som en padda. Ungarna var nöjda då de kunde bära omkring på Bettan hur som helst.
Vi nackade och skyllde på sjukdom.

med facit i hand - nacka så nart som möjligt, innan ni fäst er vid den lilla gynnaren.

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 jul-09 kl 15:41 »
Jag brukar vänta någon dag om den inte blivit bättre så avliva den...... ibland kan det repa sig men oftast inte.... efter 1-2 dagar så blir inte resultatet bättre...... Troligtvis är det som ett handikap hos oss, alla djurslag kan födas med defekter... inget vi kan göra så mycket åt. tyvärr.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 23:02 »
Hade nyss en kyckling som efter ca. 1 dygn hade ena benet pekande rakt ut på sidan. Vi gav den 2 dagar och vips så var den helt okej. Lycka till.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 23:05 »
Vi brukar få 1-2 kycklingar som inte klarar att få in bena under sig var år. Både från kläckare och höne. Vi löste det med en bit snöre som såg till att benan inte åkte isär och ett par dagar senare så kunde de gå själva utan snöre. De tycktes inte ha nån problem att kuta när de blev större. Lika snabba som resten av gänget   ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #5 skrivet: 16 jul-09 kl 14:45 »
Tack för alla råd  :)
Jag tog bort den kycklingen, jag var tvungen att hålla den i handen för att den skulle kunna äta och dricka - Inget värdigt liv för en kyckling!

Är det så att man ska ha en handuk till nykläckta kycklingar, för att motverka detta ??? Det är iaf en enkel åtgärd.
Har hönsraserna:

gernsö

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 jul-09 kl 15:49 »
Många kläckare har ett finmaskigt järnnät i botten där äggen kläcks. Detta gör att de inte glider samt att det blåser på kycklingen från alla håll, vilket i sin tur gör att kycklingen torkar snabbare och "piggnar till" fortare.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Träsktrollet

• -
« Svar #7 skrivet: 18 jul-09 kl 22:04 »
Jag har en covatutto för 24 ägg, den har plastgaller till golv... Detta måste ha hänt efter att jag tagit ut den från kläckaren. Då brukar jag bara ha tidningspapper... Fast så har jag alltid haft och det har aldrig blivit någon skada på kycklingarna. Ska man ha tex en handuk som underlag till unga kycklingar och sen självklart spån.
Har hönsraserna:

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 18 jul-09 kl 22:20 »

Alla kan inte bli normala....... :-\
Om kyckling haft en mamma så hade nog hon sett till att ordna med det där........på ett naturligt sätt.

Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

fauve

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jul-09 kl 10:27 »

med facit i hand - nacka så nart som möjligt, innan ni fäst er vid den lilla gynnaren.

En av mina hedemorakycklingar hade lyckats trilla ner på botten av kläckaren trots gallret, då de hoppat upp mot det och fått det ur läge  = ett ben åt sidan (förmodligen fläkte den sig i landningen) I dag är de en vecka gamla och halta Lotta skubbar obekymrat omkring på 2 ben. Tog ca 5 dagar för den kycklingen att börja använda benet.

SofiaB

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-15 kl 21:27 »
Gammal tråd men jag har ett tips. Satte idag mina kycklingar på en turfmatta. En dörrmatta med piggiga plastspröt. Nu har kycklingarna stöd och fläker inte ut benen längre ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser