Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk tupp - marek???  (läst 1205 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Sjuk tupp - marek???
« skrivet: 07 maj-15 kl 13:34 »
En av mina tuppar har plötsligt blivit väldigt dålig. I förrgår på förmiddagen var han frisk och kry och gick ute med de andra hönsen. På kvällen när jag skulle stänga in dem satt han nere på golvet och hade svårt att hålla balansen. Igår morse satt ha fortfarande på golvet med gick (släpade sig) snabbt ut. Borde förstås tagit hand om honom då men jag var lite stressad och lämnade honom. Senare på eftermiddagen var han blöt och väldigt svag. Jag lyfte in honom, skärmade av och gav honom vatten och mat och i morse var han piggare men han kan fortfarande inte gå, utan kravlar.

Det som först dyker upp i huvudet är MAREK. Men tuppen är ca 1 år, uppfödd i flocken och jag har aldrig tidigare haft marek. Och inte köpt in några höns på säkert 5 år.

Vad tror ni? Kan det vara marek trots att han inte är den "vanliga" marekpatienten (tupp, över 1 år, inga nya djur...)? Tyvärr är det väl inte så mycket att göra, antar jag, mer än att låta honom somna in. Jag vill ju inte att han ska plågas i onödan. Eller tror ni att det kan vara något som kan gå över. Han är så fin så jag vill så gärna ha honom kvar men inte till vilket pris som helst.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Stormcrow

• Norrbotten
SV: Sjuk tupp - marek???
« Svar #1 skrivet: 08 maj-15 kl 08:20 »
Det kan vara marek, men jag tycker att symptomen inte riktigt stämmer. Oavsett vad det är, så mår han inte bra, och om han inte blivit bättre till idag så hade jag, om det var min, avslutat hans lidande idag. Har han däremot visat tecken till att bli bättre sedan igår, kan det vara värt att avvakta en dag till och se hur det utvecklar sig.

Att du inte haft marek tidigare betyder inte att det inte finns hos dig, marek finns nästan överallt som jag förstått det, det betyder snarare att du har friska fåglar med motståndskraft mot sjukdomen.

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Sjuk tupp - marek???
« Svar #2 skrivet: 08 maj-15 kl 10:38 »
Nu har min fina John Silver fått somna in. Kunde inte se något särskilt på inre organ mer än att krävan var uppblåst (med luft/gas). Hans favorithöna, som just har ruvat fram ett gäng ällingar, var så söt i morse. Hon hade tagit sig in till John med sina ällingar och de låg alla tätt intill honom, några ällingar under hans vinge. Ett sista farväl.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

106 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser