Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  misstanke om coccidos vart vänder jag mig ?  (läst 1751 gånger)

flaatfleet

• Bohuslän
misstanke om coccidos vart vänder jag mig ?
« skrivet: 09 maj-15 kl 11:17 »
Hej Jag har nyss tagit hem två hönor från en kompis och dom har haft senapsgul skummig avföring och nu kan jag se lite små rött nästan åt de klarröda hållet i någon av alla höns avföring.. Kan det vara coccidos och vart tusan vänder jag mig i Kungälvs kommun för hjälp om dett a? Tacksam för hjälp !!

Björnberg

• Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
SV: misstanke om coccidos vart vänder jag mig ?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-15 kl 12:47 »
Distriktsveterinärerna! De arbetar under Jordbruksverket och har oftast bra koll på alla sorters gårdsdjur. Hör med dem om du kan få lämna in ett avföringsprov, alternativ att de kan komma och kika på hönsen. Är fåglarna hos din kompis också dåliga? I så fall är det ju stor risk att det är samma.
 :-\

"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-15 kl 15:42 »
Fast coccidios är väldigt ovanligt på vuxna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

flaatfleet

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 09 maj-15 kl 17:19 »
Okej !! Jag får kontakta dom på måndag ! Man märker inte att någon mår dåligt, dom är pigga och glada och är ute och spräter hela bunten ! Jag vet inte om min kompis hönor har likadant men jag ska kolla med dom ! Jag har iallafall skrubbat hönshuset invändigt med grönsåpa idag ifall det skulle va nått.. Men jag tycker ändå att jag iövrigt håller det rent och fräscht hos dom därför är jag lite fundersam..

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 09 maj-15 kl 17:58 »
Enstaka senapsgula skitar hos vuxna höns är oftast blindtarmstömning och inte coccidos.
Coccidos finns överallt och vuxna djur bör klara av att hantera infektionstrycket via immunförsvar och immunitet.

flaatfleet

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 10 maj-15 kl 13:56 »
Enstaka senapsgula skitar hos vuxna höns är oftast blindtarmstömning och inte coccidos.
Coccidos finns överallt och vuxna djur bör klara av att hantera infektionstrycket via immunförsvar och immunitet.

Vad gör man åt det :(??

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 10 maj-15 kl 14:01 »

Vad gör man åt det :(??

Åt blindtarmstömning?
Ingenting, det är en normal kroppsfunktion hos hönorna.

Torry

« Svar #7 skrivet: 10 maj-15 kl 19:46 »
Höns som har coccidos är inte ute och sprätter runt och är glada, de står och hänger och mår dåligt. Så jag tror inte det är nån fara och som Sonja skriver, ovanligt hos vuxna, drabbar mest små kycklingar som inte hunnit bygga upp motståndskraft.
Här är en jättebra sida med bilder på hur hönsbajs kan se ut.

http://chat.allotment-garden.org/index.php?topic=17568.0

//Torry
« Senast ändrad: 10 maj-15 kl 22:09 av Torry »

flaatfleet

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 01 jun-15 kl 14:13 »
Höns som har coccidos är inte ute och sprätter runt och är glada, de står och hänger och mår dåligt. Så jag tror inte det är nån fara och som Sonja skriver, ovanligt hos vuxna, drabbar mest små kycklingar som inte hunnit bygga upp motståndskraft.
Här är en jättebra sida med bilder på hur hönsbajs kan se ut.

http://chat.allotment-garden.org/index.php?topic=17568.0

//Torry

DU ÄR EN KLIPPA ! Där va bilder på de jag trodde va blod :) Bra att få se bilder !!1

Lotta.R

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 jun-15 kl 21:17 »
Kanske är flyttstress och kostomläggning? Min senaste höna hade vattnig sprutdiarré i några dagar, men nu mår hon bra, helt frisk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

130 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser