Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshusbygge 2015  (läst 3675 gånger)

Tuppgalningen

• -
Hönshusbygge 2015
« skrivet: 07 jun-15 kl 23:16 »
Hej på er!
Har precis dragit igång ett hönshusbygge, ca 9kvm för ett 20-tal höns, och vill få till en bra ventilation. Har hittat en hel del trådar om ventilation men inte kommit fram till någon optimal lösning som passar i mitt hönshus.

Vill helst få ventilationen att fungera med självdrag utan fläkt.
-Hur ska jag tänka för att få så bra ventilation som möjligt utan att det blir dragit och utan att ”elda för kråkorna” i onödan?

Som skissen visar har jag tänkt två inluftsventiler längs ena långsidan, ca 50cm över golv och elementet ovanför.
-Eller är det dumt? Kommer elementet gå mest hela tiden då det kommer in kalluft under? Vill ju samtidigt få rörelse på luften.

Utluften (1st) är tänkt att sitta på motsatt långsida, antingen som skissen med en utluftstrumma upp genom taket och i en 90 graders böj ut genom väggen på logen ovanför. Kan ej ha en skorsten hela vägen upp genom yttertaket. Alternativt en vanlig utluftsventil direkt i väggen i hönshuset.
-Blir det effektivare drag ut om jag sätter ett rör genom taket, ca 1,5m och vinklar ut genom väggen som skissen visar?

Hoppas det finns några som kan det här med ventilation eller har bra erfarenheter att dela med sig av!  :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönshusbygge 2015
« Svar #1 skrivet: 08 jun-15 kl 06:31 »
Skippa elementet. Det är helt onödigt. Så tillvida du inte skall ha enormt känsliga höns.
Normalt sett så är den enda värmen du behöver till hönsen är den värmekällan du har för att hålla deras vatten frostfritt.
 Sätt ventilen lägre och sedan utventilen högt.
Eventuellt i taket så får du bättre självdrag.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tuppgalningen

• -
« Svar #2 skrivet: 08 jun-15 kl 20:35 »
Förstår ditt tänk men ett element blir det även om jag tänkt satsa på tåliga raser, inte minst för att hålla vattnet frostfritt. Inte ovanligt med både 15 och 20 grader kallt på vintrarna här, ibland ner mot 30..

Det är mer placering av inluft, utluft och värmekällan jag är fundersam över.
Som det nu är skissat kommer inluften via ett angränsande helt oisolerade rum.
Möjlighet finns att ev ha inluftsventil(en)erna på kortsidan av hönshuset, från ett angränsande isolerat rum (utan eller med mkt lite uppvärmning).

Har haft hönshus tidigare och fick aldrig till inomhusklimatet med ventilation och värme på ngt bra sätt. Därför mån om att göra om och göra rätt den här gången :)

Nu är utrymmet i alla fall så gott som utstädat och en hel del jobb kvar.,

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 jun-15 kl 21:20 »
Jag provade funktionen på en värmeplatta i vintras, insåg då att lampa och värmen från hönsen räcker och värmeplatta fungerar bra.

Man kan bygga ett hönshus utifrån hygienfaktorer.

Hur skall du mocka? Hur håller du rent? Hur minimerar du damm?
Hur sanerar du om olyckan är framme?

Vårt hönshus blev relativt enkelt och ändå ett hönshus++

Tuppgalningen

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jun-15 kl 22:36 »
Håller med dig Gilbert, ett hygieniskt och väl planerat hönshus är A och O. Än så länge ser "lokalerna" inte mycket ut för världen men ska isolera golv, tak och väggar sen blir det ny ytbeklädnad och två fönster o dörr ska in. Kommer ha så lite tjafs som möjligt och lättskötta öppna ytor med gödselbinge, hygieniska reden etc.

Behöver bara komma underfund med dimensionering och placering av framförallt ventilationen innan jag kan börja regla och isolera. Och jo elementet ska in även om det inte kommer att användas i onödan..

Hur menar du Gilbert med att förebygga damm? Låter mkt intressant om man kan göra det!

Du som kan det här med ventilation o luftrörelser dela gärna med er, gissar att det är många som kan ha nytta av att göra rätt från början.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jun-15 kl 22:55 »
Man t ex kan minska ner på damm genom att bara nät 19mm på övre 1/3 av väggen på innerväggen och innerdörren till hönsgården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser