Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Sporrar som växer in i benet.  (läst 3047 gånger)

Goggo

• -
Hjälp! Sporrar som växer in i benet.
« skrivet: 06 jun-15 kl 18:48 »
Har precis fått hem mina nya höns och upptäckte att en av dem har allvarliga problem. Tjocka missbildade sporrar har växt i en cirkel och på ena benet gått in i benet!
Kan jag rädda henne? Går det att klippa av en så stor sporre? Jag kommer klippa rakt av pulpan...

Skogsstjärna

• Västergötland
SV: Hjälp! Sporrar som växer in i benet.
« Svar #1 skrivet: 06 jun-15 kl 20:13 »
Ser smärtsamt ut! Borde kanske ha en veterinär?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-15 kl 21:25 »
Hur i hela friden kan någon ha sålt en sådan höna, ja är det ens en höna? Inte bara stort väl synligt sporr-problem, ser ut att ha rejält med kalkben också.  Du borde låta köpet återgå.  Men i alla fall, sporrar kan klippas, de är ju som klor. Väldigt hårda dock. Pulpan går förstås ut en bit så ta lite i taget. Hönan (?) måste vara bra gammal med så stora sporrar. Jag rekommenderar noggrann inspektion av resten av hönsen.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 jun-15 kl 21:33 »
Du ska inte klippa den allt för långt in p.g.a pukpan men en bit av toppen borde gå. Gjorde det på en äldre tupp som hade samma problem och då klippa jag drygt 1-2cm. Lyste en stark ficklampa mot sporren för att se pulpan. Fötterna på hönan ser ut att vara angripen av kalkben också.

Torry

« Svar #4 skrivet: 06 jun-15 kl 21:45 »
Det var det värsta jag har sett, hur kan man låta det gå så här långt  :'( Det bästa för det stackars djuret är att du klipper lite i taget utan att skada pulpan. Måste vara en tupp dessutom, hönor får inte så långa sporrar. Snälla, lämna inte tillbaks dem utan ta hand om dem så de slipper lida. Ge dem ett bättre liv.
//Torry

Goggo

• -
« Svar #5 skrivet: 06 jun-15 kl 22:13 »
Jag har själv aldrig sett något liknande och kan inte begripa hur det kunnat gå så långt. Jag är också förbryllad över att en höna har sådana sporrar men tror inte det är en tupp, även om jag tycker den ser misstänkt ut. Möjligtvis om det då är en helt annan ras, som jag inte är van. Det är väl en hen :)

Jag tog mod till mig ändå, jag var tvungen att göra något, och klippte änden nära benet. Klon blödde inget men spetsen hade trängt in ca 3-4 mm i benet. Det är nu några millimeter mellan klon och benet och jag kommer att klippa lite i taget senare men just nu får stackaren vila. Den andra klon har inte gått in i huden men är lika lång och svängd.

Sonja: Jag har självklart kollat dem alla och de andra är helt okej, endast en till är lätt angripen av kalkben. Min misstanke är att denna är riktigt gammal, även om ägarna sa att alla var två år...

Torry: De stannar hos mig och har redan börjat behandling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser