Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantera in grönt i hägnet, hur gör man?  (läst 1424 gånger)

serasera

• Uppland
plantera in grönt i hägnet, hur gör man?
« skrivet: 17 jun-15 kl 16:57 »
Två år har snart gått i mitt hönsägande och två år av effektiv växtbekämpning av hönsen har resulterat i en sjukt trist hönsgård och jag får ångest av att de har det så öppet och kalt =( Jag vill plantera in buskar! men anar att man bör plantera in stora buskar på en gång? vad kan vara bra, hur har ni det i era hägn?? Låter de någon buske va eller är det att kasta pengarna i sjön?

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: plantera in grönt i hägnet, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 18 jun-15 kl 05:53 »
I vår hönsgård, som redan såg ut som en mindre djungel har jag grävt ner flyttade röda vinbärsbuskar och några prydnadsbuskar som skulle bort. Det viktiga är att buskarna får ha sina rötter i fred, dit med stora stenar så hönsen inte hinner gräva upp det du grävt ner. Hallon sprider sig genom rotskott, så får de bara etablera sig, blir dom många 😀.
Pilträd brukar vara snabba att föröka, kör ner några grenar i backen så brukar dom få rötter. Dom måste dock skyddas med hjälp av kompostgaller eller annat ett bra tag.
Har du ett rejält stängsel kan du låta humle tex klänga upp för det.

Gamina

« Svar #2 skrivet: 18 jun-15 kl 10:43 »
Jag gjorde det där man inte får göra. En vårlördag åkte jag till sopstationens ristipp och plockade med mig tre stora vinbärsbuskar som någon ställt bredvid högen. De står nu sen ett antal år i min hönsgård och växer fint.
Genbank för Gotlandshöns

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-15 kl 15:13 »
Sätt ner grenar av svart vinbär och pil i marken. Tryck ner dem i täta grupper och ganska djupt. .de tar sig lätt.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser