Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka kycklingar?  (läst 4372 gånger)

Nuffield

• Västerbotten
Sjuka kycklingar?
« skrivet: 09 aug-12 kl 01:50 »
En fråga till alla kunniga människor på forumet. Jag sålde för ett tag sen några kycklingar och fick nu mail från köparen som berättade att kycklingarna blivit sjuka. Så här skriver hon:

"Nu är det så att mina blivit sjuka, och veterinären tyckte jag skulle hör där jag köpt dom om det finns några problem även där.

Mina kycklingar är vingliga och slöa, uppburrade och ser verkligen sjuka ut. Det kunde vara allt från B-vitaminbrist till löss eller virus enligt veterinären."

Några tips på vad som kan vara fel? Har själv kvar kycklingar från samma kläckning och alla är pigga och friska. Har faktiskt inte haft en enda kyckling som dött senare än de första dagarna.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Sjuka kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-12 kl 04:54 »
En fråga till alla kunniga människor på forumet. Jag sålde för ett tag sen några kycklingar och fick nu mail från köparen som berättade att kycklingarna blivit sjuka. Så här skriver hon:

"Nu är det så att mina blivit sjuka, och veterinären tyckte jag skulle hör där jag köpt dom om det finns några problem även där.

Mina kycklingar är vingliga och slöa, uppburrade och ser verkligen sjuka ut. Det kunde vara allt från B-vitaminbrist till löss eller virus enligt veterinären."

Några tips på vad som kan vara fel? Har själv kvar kycklingar från samma kläckning och alla är pigga och friska. Har faktiskt inte haft en enda kyckling som dött senare än de första dagarna.
-Tråkigt sånt där. Man vill ju inte sälja något som inte är friskt. Ett tipps är ju att höra efter vad hennes kycklingar får för mat. Sen kan ni ju jämföra med vad dina får.. Tycker det verkar som att det kan ha med fodret att göra. (men jag är inte helt 100 på det)
Hur länge sedan är det ni sålde dom till henne??
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 09 aug-12 kl 06:49 »
Veterinärer vet väl inte så mycket eftersom de inte tycker fjäderfä är intressant.
Vingliga kan de ju bli av att vara svaga annars är ju Marek det man tänker på.
Coccidios då bajsar de löst/blod.
har de gått ute och blivit blöta?
ja om alla är sjuka och inte dina så kan man bara spekulara.
Finns ju massor av sjukdomar.
Den som har köpt kycklingarna är hon hönsvan ?
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 09 aug-12 kl 07:44 »
Hur är avföringen? Kycklingar som drabbas av koccidios blir ofta väldigt slöa, ser riktigt sjuka ut med hängande vingar o uppburrade fjädrar o slutna ögon, ingen aptit. De bajsar löst som oftast är blodblandat. Dödligheten är hög om ingen behandling sätts in o det går oftast väldigt snabbt på yngre kycklingar.

http://i228.photobucket.com/albums/ee136/Eggsalive/Cocci_chick1.gif

http://www.thepoultrysite.com/publications/6/diseases-of-poultry/206/coccidiosis

Hur har köparen haft kycklingarna, som tidigare frågat. Har hon tidigare hönsvana? Har hon andra höns eller kycklingar som hon haft de nya ihop med (ifall dessa har något som inte "dina" tål att bli smittade av)? Har hon kollat igenom djur o hus/inredning efter ohyra (hus/inredning = tänker på röda kvalster som i värsta fall kan ha ihjäl fåglar  :-\ )? Sedan som också sagt, vad har hon gett för foder, hur har de haft i övrigt med t.ex. värme?

... Ja, det finns ju som sagt mycket som kan spela en roll.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 09 aug-12 kl 13:42 »
Tack för svaren!  :)

Tycker det verkar som att det kan ha med fodret att göra. (men jag är inte helt 100 på det)
Hur länge sedan är det ni sålde dom till henne??

Ca 3 veckor. Är höns och kycklingar känsliga för foderbyte? Har själv bytt hastig ibland när mitt ordinarie foder tagit slut och jag varit tvungen att köpa på granngården.

Nu låter det som att de flesta av kycklingarna piggnat till efter vitamintillskott och handmatning. Hoppas det går bra  :)

Gunnel

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 09 aug-12 kl 14:07 »
Hej

Det är jag som köpt kycklingarna, och jag har aldrig haft kycklingar/höns förut.  (Förutom tio stycken kycklingar som dottern kom med från Skåne, veckan innan jag köpte dessa. Har inte kycklingarna tillsammans och dom har mått/mår bra)

Jag tycker distriktsveterinären jag pratat med var både intresserad och kunnig, (pratade runt lite med sina kolleger och ringde upp igen). Fick bra råd och efter att ha handmatat och "bostat" med extra vitaminer är de flesta piggare.  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 09 aug-12 kl 18:09 »
Skönt o höra. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 09 aug-12 kl 18:41 »
Ja verkligen bra att höra att det finns vet.som bryr sig.
Hoppas att det går vägen.
Hedemorahöns

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #8 skrivet: 09 aug-12 kl 19:58 »
Tack för svaren!  :)

Ca 3 veckor. Är höns och kycklingar känsliga för foderbyte? Har själv bytt hastig ibland när mitt ordinarie foder tagit slut och jag varit tvungen att köpa på granngården.

Nu låter det som att de flesta av kycklingarna piggnat till efter vitamintillskott och handmatning. Hoppas det går bra  :)
Nja så värst känsliga för foderbyte tror jag inte att dom är, Men jag minns att vi hade liknande problem när jag var liten. Då var det vår granne som fick "sjuka kycklingar". Min Morfar som gav bort dom var givetvis värsta skurken (i Grannens ögon). Då bytte vi bara kycklingar med honom och våra frisknade till efter en kort tid. Hans nya blev dock krassliga. Men när dom fick vårt foder så blev allt bra. Därför tänkte jag på fodret, Kan ju skilja lite på vitaminer och annat.
Nå väl det verkar ju reda ut sig för er också ju :D
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 10 aug-12 kl 18:25 »
Hej

Det är jag som köpt kycklingarna, och jag har aldrig haft kycklingar/höns förut.  (Förutom tio stycken kycklingar som dottern kom med från Skåne, veckan innan jag köpte dessa. Har inte kycklingarna tillsammans och dom har mått/mår bra)

Jag tycker distriktsveterinären jag pratat med var både intresserad och kunnig, (pratade runt lite med sina kolleger och ringde upp igen). Fick bra råd och efter att ha handmatat och "bostat" med extra vitaminer är de flesta piggare.  :)
Koccidios som är rätt vanligt på kycklingar beror på koccider som finns i miljön. Dessa koccidstammar skiljer från plats till plats. Vuxna djur utvecklar ressistens och hönan för över antikroppar till sina ägg mot dom Koccider som hönan har stött på på hemmaplan. Det är därför alltid större risk att kycklingar som flyttat eller kläckts från inköpta ägg insjuknar i Koccidios. Det kan därför mycket väl vara så att säljarens djur alla är friska men de köpta (flyttade) djuren blir sjuka för dom inte tål de koccidstammar som finns på nya stället lika bra.

Hoppas att dina kycklingar piggar på sig och håll för säkerhets skull extra koll efter blodig avföring. Lite a-fil eller proviva förebyggande är inte fel för att ge en brabakteriekultur i tarmen  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #10 skrivet: 05 nov-15 kl 13:28 »
Ser att det var väldigt länge sedan någon skrev någonting i denna tråden, men jag kanske kan väcka lite liv i den igen...

Jag har/hade en kull på 5 kycklingar, kläckta 27-28/09 2015. I förra veckan så märkte jag att en liten verkade lite krasslig. Eller snarare väldigt dålig :-X...Jag har fått ett tips en gång om att ge vitlök i hönsens vatten om dom värkar förkylda/ nyser och låter hesa och så... Så jag pressade en vitlöksklyfta i deras vatten.  Dagen efter så  hittade jag den död i ett rede. Två dagar efter (igår) så hittade jag en annan kyckling liggandes mitt på golvet. Hon var iskall... Jag la henne i en låda med halm, mat, vatten och värmelampa. Bara några timmar senare var hon mycket bättre. Men... Sedan så började hon dricka. Hon drack och drack och slutade inte. Hon var inte intresserad av mat, bara vatten. När hon har druckit så spyr hon upp vattnet.  :-\
Det liksom rinner ut vatten ur hennes mun/näbb. Hon är upp burrad nästan hela tiden. Idag så tog jag bort vattnet från henne en stund. Då började hon att äta lite. Eller först så spydde hon upp lite vatten. Sedan åt hon, lite. Men strax efter det så började hon gå runt (på en handduk på golvet) och leta efter vattnet. Jag satte ner en skål med lite vatten i till henne. Hon gick med raskt tempo fram till vattnet och började dricka. ???

Hon är väldigt svag. Hon orkar inte flaxa lika mycket och starkt som dom andra kycklingarna gör. Dom gör vad som helst för att komma loss ifrån mina händer! ;D  :o 

Jag är ingen expert :P :-[
Jag och familjen har bara haft höns sedan år 2013  ::)
Men jag vill starta stor höns uppfödning.

Jag behöver snabba svar, innan någon mer kyckling blir dålig. :'(

Ingen svarar någonsin på mina inlägg så min enda chans att få svar är på andras inlägg... :(

Tel: 0728335535
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se
Hemsida: Kollberggarden.se
Instagram: vilmas.hons_uppfodning

/ Vilma Kollberg

Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Permission

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 05 nov-15 kl 22:15 »
Jag lägger personligen inte ner energi på att kläcka fram kycklingar på hösten, resultatet blir sämre är min erfarenhet, sämre tillväxt, sämre med mycket annat också.

Har dina kycklingar värmelampa och uppvärmt utrymme såhär i kalla hösten?

Vad din törstiga kyckling lider av vet ja då inte, men jag skulle gjort mig av med den =/

Johanneke

• Östergötland
    • lovsbergstradgard
« Svar #12 skrivet: 10 nov-15 kl 09:04 »
Att pressa en vitlöksklyfta i vattnet måste bli förfärligt starkt för lilla magen, så det skulle jag låta bli.
Det man ofta glömmer bort när det gäller små kycklingar är att de behöver ha tillgång till sand och små små stenar för att få igång matsmältningen. Om kycklingarna går på spån så finns det en risk att de äter av spånen och det är inte så bra för dem. Något som mina kycklingar uppskattar är rumstempererad A-fil eller naturell Yoghurt, det blir ganska kladdigt men det är bra för deras mage.
Vad gäller vitlök i vattnet så kan man ha det hos vuxna höns, men då är det en hel klyfta i en ganska stor volym vatten.
Jag hoppas att det ordnar sig för dig.
Med vänlig hälsning
Johanneke

Dela detta:

* Inloggade just nu

42 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser