Ser att det var väldigt länge sedan någon skrev någonting i denna tråden, men jag kanske kan väcka lite liv i den igen...
Jag har/hade en kull på 5 kycklingar, kläckta 27-28/09 2015. I förra veckan så märkte jag att en liten verkade lite krasslig. Eller snarare väldigt dålig

...Jag har fått ett tips en gång om att ge vitlök i hönsens vatten om dom värkar förkylda/ nyser och låter hesa och så... Så jag pressade en vitlöksklyfta i deras vatten. Dagen efter så hittade jag den död i ett rede. Två dagar efter (igår) så hittade jag en annan kyckling liggandes mitt på golvet. Hon var iskall... Jag la henne i en låda med halm, mat, vatten och värmelampa. Bara några timmar senare var hon mycket bättre. Men... Sedan så började hon dricka. Hon drack och drack och slutade inte. Hon var inte intresserad av mat, bara vatten. När hon har druckit så spyr hon upp vattnet.

Det liksom rinner ut vatten ur hennes mun/näbb. Hon är upp burrad nästan hela tiden. Idag så tog jag bort vattnet från henne en stund. Då började hon att äta lite. Eller först så spydde hon upp lite vatten. Sedan åt hon, lite. Men strax efter det så började hon gå runt (på en handduk på golvet) och leta efter vattnet. Jag satte ner en skål med lite vatten i till henne. Hon gick med raskt tempo fram till vattnet och började dricka.
Hon är väldigt svag. Hon orkar inte flaxa lika mycket och starkt som dom andra kycklingarna gör. Dom gör vad som helst för att komma loss ifrån mina händer!
Jag är ingen expert
Jag och familjen har bara haft höns sedan år 2013

Men jag vill starta stor höns uppfödning.
Jag behöver snabba svar, innan någon mer kyckling blir dålig.

Ingen svarar någonsin på mina inlägg så min enda chans att få svar är på andras inlägg...

Tel: 0728335535
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se
Hemsida: Kollberggarden.se
Instagram: vilmas.hons_uppfodning
/ Vilma Kollberg