Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av hus ifrån 1934  (läst 4352 gånger)

Hokuspokus

• Södermanland
SV: Uppvärmning av hus ifrån 1934
« Svar #20 skrivet: 07 nov-15 kl 23:00 »
Hallå trådstartare Larko, vart tog du vägen ? Blev det för mycket goda råd kanske ;D. Du undrade hur många kanaler din skorsten har, du får väl titta efter på taket eller fråga sotaren. Vi har ett hus från 1932 i två plan, bv + 1 tr. En lgh/plan sk generationsboende. Varje plan har en vedspis och en kakelugn som har var sin kanal + en ventilationskanal i köket. Det blir 3+3=6 kanaler i skorstenen. Jag skulle gissa att du har 9 kanaler varav 6 st rökkanaler och 3 st ventilationskanaler.

Förutom 2 vedspisar o 2 kakelugnar har vi en luft/luftvärmepump i det stora köket på bv och några direktvärmande element som står på 15 gr C ifall värmepumpen skulle lägga av. Vintertid använder vi bara bv och håller dörrarna öppna mellan rummen. En luft/luftvärmepump är en överkomlig investering och värd sina pengar.

Om jag får ork o tid skulle jag vilja bygga en tillbyggnad med vedpanna/ackar, badrum, tvättstuga samt helst vattengolvvärme i hela huset. När jag inte orkar elda med ved skulle en luft/vattenvärmepump kanske räcka, de blir ju bara bättre o bättre. Men det blir nog till att drömma ett tag till...... :)

Swedenmaded

• Östergötland
SV: Uppvärmning av hus ifrån 1934
« Svar #21 skrivet: 12 dec-15 kl 09:23 »
Som sagt hade det varit intressant med feedback från trådskaparen. Då du skriver att du inte vill förändra huset för mycket så bör du ha några grundprinciper klara för dig när det gäller ventilation/fukt:
Huset är byggt med självdragsventilation och vad jag förstår så är inte detta förändrat vilket innebär att de mest fuktalstrande utrymmena såsom kök och badrum har frånluftskanaler som troligen går i skorstenen, som förutsätts vara varm av att eldning för uppvärmning sker med ved/pellets/flis etc eld, den varma skorstenen ökar på självdraget genom huset alla årstider. Ventilationens tilluft kommer in genom otätheter i fönsterdörrar (se till att INTE täta i ovankant av fönstret, det SKA dra kallt) samt ventiler genom väggarna t.ex. i källaren. (vilka över årstiderna i någon mån alltid skall stå öppna)
Så, med självdrag bör uppvärmning ske genom ledning och otätheter INTE tätas igen. Valet av typen av eldning sker med val i bekvämlighet, hur mycket tid man vistas hemma etc
Icke eldning i äldre hus med självdrag, medför normalt behov av att ventilationen byggs om för att inte skapa problem med ökad fuktbelastning=tillkommande investering i en mekanisk ventilation samt ganska omfattande arbete med dragning av ventilationskanaler etc
Smidigast är att se över takets isolering (tillse luftspalt) och att addera luftvärmepump med temp typ 17° och elda i bef eldstäder upp till komforttemperatur. Eldstäderna kan efter hand rustas/ersättas med moderna. Vi har t.ex ersatt den klassiska gjutjärnsvedspisen med en modern som har keramik i eldstaden som har en helt annan verkningsgrad. Vi har ersatt gammal gjutjärnskamin med modern dito men som har kermaikklädd eldstad och sekundärförbränning, vilken inte ger i princip något för sotarn att rengöra i skortstenen och förbrukar extremt lite ved=bra förbränning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser