Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående isolering och innetemperatur  (läst 2712 gånger)

Liliac

• Grönt är skönt!
    • Västerbotten
    • http://ekohippie.wordpress.com
Angående isolering och innetemperatur
« skrivet: 27 jun-15 kl 02:38 »
Vid hur kall utomhustemperatur kryper innetemperaturen under 0:an? Antar att man givetvis kan isolera väldigt bra, men enbart värme från hönsen själva samt uppvärmningen av vattnet räcker väl inte vid bistrare temperaturer? Jag bor där det kan krypa ner långt under 30 minus en kort stund varje vinter.

Alexn72

• Skåne
SV: Angående isolering och innetemperatur
« Svar #1 skrivet: 27 jun-15 kl 09:01 »
Klart det går att isolera för att hönsen ska ha frostfritt vid -30
det som då förbrukar mest energi är luftombytet men om man även där kör en enklare form av värmeväxlare så försvinner det inte mycket där heller

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 27 jun-15 kl 09:49 »
Brukar vara runt nollan i min systers timrade ladugård när det är -20 grader ute.  Hon har bara enkelglasfönster, men det går att ha innanfönster, och rummet är ganska litet i förhållande till hönsen.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-15 kl 12:26 »
Det enklaste är ju att hänga in en grisalampa och ha på den? Den håller vattnet ofruset och strålar värme så det blir lagomt varmt i övriga utrymmet. Jag har en gammal timrad lagård 6X5 m med diverse hål o glipor och har när det är smällkallt -20-25 haft två lampor igång och det har funkat finfint. Bättre isolerat och mindre så räcker det väl gott med en lampa.
//Luff

nilami

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 26 jul-15 kl 19:38 »
Jag hade en idé men vet inte om den är helt galen:
En frysbox avgör ju ganska mycket värme
Skulle man kunna ha sin frysbox i hönshuset?

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jul-15 kl 21:47 »
Den blir då dammig att du kan skriva ditt namn i den efter en vecka.

Om en lampa är 150W och då två 300W och det funkar så borde en enkel termostatreglerad frostvakt på 200-300W fungera bättre och brandrisken mindre. Billigare och du slipper byta lampa ett par gånger.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Frostskydd/Frostvakt-IP23-2000022756/

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 aug-15 kl 21:56 »
Jag hade en idé men vet inte om den är helt galen:
En frysbox avgör ju ganska mycket värme
Skulle man kunna ha sin frysbox i hönshuset?
Ja damm och eldfarligt blir det. För att inte snacka om att man då förvarar livsmedel i hönshuset. Inte fräscht. 
//Luff

Johan87

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 13 jan-16 kl 20:22 »
Den blir då dammig att du kan skriva ditt namn i den efter en vecka.

Om en lampa är 150W och då två 300W och det funkar så borde en enkel termostatreglerad frostvakt på 200-300W fungera bättre och brandrisken mindre. Billigare och du slipper byta lampa ett par gånger.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Element-och-varme/Frostskydd/Frostvakt-IP23-2000022756/

Jag har haft en 150 W värmelampa hos mina höns i vinter men när det var mellan -30 och -35 gick jag och skruvade upp en sån frostvakt och då steg temperaturen i hönshuset från -12 till -2 på bara ett par timmar! Dundereffektiv

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser