Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helgjuten platta, underlag hönsgård?  (läst 3725 gånger)

MinnieAndersson

• Höne-Minnie
    • Blekinge
Helgjuten platta, underlag hönsgård?
« skrivet: 10 dec-15 kl 10:18 »
Hej igen! Jag och hönsen ska flytta till en ny och större gård där det tidigare bedrivits hundpensionat. Deras nya hönshus blir toppen med helisolerade väggar och element istället för ynkliga värmelampor, men utegården däremot.. Det är en tidigare hundgård med helgjuten platta, vilket såklart inte är bra någonstans. Vad ska jag göra åt detta? Måste jag bila bort plattan eller tror ni jag kan "bygga" upp en hönsgård över denna? Jag tänker mig grus, sedan sand, matjord osv.. Kanske en dum ide med tanke på avrinning och detta?

Tips mottages tacksamt
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

Permission

• Uppland
SV: Helgjuten platta, underlag hönsgård?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-15 kl 11:17 »
Som du säger, dränering= grus/singel, och ett ytskikt.

Tänk på att dina element har rätt IPklassning så att de klarar av hönshusmiljön, det blir dammigt utav s*tan.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 dec-15 kl 12:47 »
Hur stor är plattan?

Jag skulle ju själv kunna fått en god idé om att bila bort något för att re månader komma på att en gjuten platta skulle vara bra att ha...

Jag skulle nog funderat på att hägna in plattan och sedan göra något listigt...kanske någon balja med sand, några gamla stubbar och annat skit dom kan gå och roa sig med. Några skottkärror jord och lita blandad trädgårdsavfall skapar nog inom kort något bra för dom att rota i.
En sarg runt kan ju vara bra så att allt löst inte finner bort eller sprätts ut direkt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

kackelmann

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 10 dec-15 kl 14:10 »
Testa att hacka hål på plattan nånstans och se hur "bra" det är gjort.
Äldre gjutningar är ofta ganska enkla, inte så tjocka och enkla att bila bort.
Går på ett nafs att ha ihjäl en sån äldre gjutning.

Klart roligast för hönsen om de har tillgång till riktig mark med riktiga insekter.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 10 dec-15 kl 15:34 »
Mitt råd är att prova hur det fungerar med betongplatta. Men det är klart du ska ge dina höns både grus och jord. Som jag gör nu så skrapar jag av min hönsgård (som är lagd på barjord ) en gång om året för att få bort skiten och kompostjorden som bildas. Sen fyller jag på med grus. Hade  där varit en betongplatta hade det varit enklare.
kretslopp

MinnieAndersson

• Höne-Minnie
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 14 dec-15 kl 08:03 »
Tack för alla tips! Ja kanske det bästa hade varit att låta betongplattan vara kvar. Läste dock om någon som varje år körde att varv med jordfräsen i sin hönsgård för att rota runt i jordlagret lite, vilket lät väldigt smart.

Tyvärr blev alla (!) mina höns ihjälbitna i helgen, så nu är jag tillbaks på ruta ett med att nappa upp småkycklingar inomhus i några månader innan de flyttar ut i hönshuset.

TL

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 14 dec-15 kl 08:08 »
 :-\ Vad tråkigt.........
Vad var det för missdådare?
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

MinnieAndersson

• Höne-Minnie
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 16 dec-15 kl 12:23 »
:-\ Vad tråkigt.........
Vad var det för missdådare?
Mvh Thomas

Jag vet inte, men skulle gissa på mink eller iller. Bara ihjälbitna och inget tuggade på :(

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-15 kl 17:19 »
Jag hade sparat plattan. Laggt in en träram i ett hörn och fyllt upp med sand.. och kompost..täckbark och gött att rafsa och bada i... Plattan kan man spola och skrubba då det behövs..
Fjäderfän och kaniner

TL

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-15 kl 17:29 »
Hej!
Leta hål o täta.
Sätta ut fällor...
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser