Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mastit / juverinflammation  (läst 12193 gånger)

Ica

Re:Mastit / juverinflammation
« Svar #20 skrivet: 04 apr-07 kl 15:13 »
Om mjölken är rosa är väl det ändå ett tecken på att något inte är riktigt som sig bör?
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 04 apr-07 kl 18:21 »
Jo, rosa mjölk brukar ju komma sig av blodinblandning.  Men om vet ordnade till det där stora stoppet, är det väl inte så konstigt om det blev ett sår där inne?  Kolla om inte färgen minskar allteftersom såret läker där inne innan Du oroar Dig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ica

« Svar #22 skrivet: 05 apr-07 kl 11:13 »
Ja, vi tänkte ligga lågt nu ett tag. I den andra spenen är mjölken vit (trodde i min dumhet att det var samma mjölk i båda) så hennes enfödda dricker ur den.

Veterinären gjorde aldrig något "kirurgiskt" ingrepp utan var bara betydligt mer hårdhänt än vi var och lyckades på så vis få bort stoppet.

Mjölken är slät och fin i övrigt. Ser ut som jordgubbsmjölk... Yammii! ;D
Jag hoppas det blir bättre av sig själv snart.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Trollmor

• -
« Svar #23 skrivet: 06 apr-07 kl 07:19 »
Jordgubbsmjölk...  Ja, det kan Du ha rätt i.  Har aldrig vågat smaka på sådan mjölk.  Har bara utgått ifrån att den smakar äckligt...

Ica

« Svar #24 skrivet: 11 apr-07 kl 07:55 »
När vi mjölkade ur tackan innan påsk (i samband med vet.besök) blev mjölken svagt rosa.
På annandag var den svagt brun.
Vad tror ni det är som händer?
Veterinären vet inte alls. Inga som helst tecken på mastit.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #25 skrivet: 11 apr-07 kl 15:40 »
Veterinären kan ju ta ett prov och odla
för att se vad som finns i juvret bakteriemässigt.

Mvh Rosa  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ica

« Svar #26 skrivet: 14 apr-07 kl 19:29 »
Nu finns det nästan ingen mjölk längre i det ena (dåliga) juvret. Antagligen ville inte lammet äta där ur trots allt. Fortfarande inga tecken på mastit.

Jag tror vi låter det vara och bara håller extra uppsikt så att hon inte blir dålig. Hon kommer antagligen att tas ur drift till hösten i vilket fall (om vi får bestämma). Inga fler lamm för henne inte.  :-\ Synd på en så bra tacka!

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 24 apr-07 kl 11:17 »
Vet inte om jag ska oroa mig för mastit på min tacka som lammade i förrgår.

Jag vet inte om jag inte kan mjölka eller om det inte kommer mjölk ur den högra spenen. Känner inga knölar eller konstigheter. Temperaturen är normal.

Den vänstra fick jag ut mjölk ur, men då testade jag direkt efter att lammet hade varit där och "förberett" för mig.

Tycker ibland att lammen ger upp när de försöker med den högra spenen, men det är lite olika. Kanske har hon ont, eller också är det min mjölkteknik som är kass.

Sist jag tittade till henne så diade båda lammen fint. Sen när tackan la sig så sparkade hon undan lammen när de försökte komma åt högerspenen. (Den andra var gömd under hennes kropp).

Ica

« Svar #28 skrivet: 24 apr-07 kl 12:57 »
Kan det inte vara så att mjölken inte riktigt har runnit till i den spenen än? Kanske tar en stund för vissa tackor innan mjölkproduktionen riktigt kommer igång?

Jag tycker också att det är svårt att mjölka, i vilket fall vissa tackor. Jag tror jag glömmer från år till år hur man gör.  ;D

Henning

« Svar #29 skrivet: 24 apr-07 kl 18:11 »
Vi ska nog ha en liten kurs i mjölkning... Det är många nybörjare som bara drar i spenarna. Om det inte finns mjölk i spenarna kan man massera juvret lite då brukar nedsläppningen komma igång (om inte lammen just har varit där o diat och snott allt). Man  tar spenen mellan tumme och pekfinger och nyper åt vid spenbasen. Det greppet ska hållas kvar när man med nästa finger eller fingar (beroende på hand o spenstorlek) klämmer på spenen så att mjölken rinner ut.  Därefter släpper man efter på greppet vid spenbasen och låter spenen fyllas på nytt. Det är lite trixigt innan man lärt sig att rikta strålen m.m. men övning ger färdighet. Det är samma princip som när man handmjölkar kor.

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 24 apr-07 kl 19:00 »
Ja, och även om lammet nyss tömt spenen, så brukar det gå att få fram EN droppe och åtminstone se färgen.  Men om det är något fel, så att inte lammen varit där på länge (om tackan har ont och sparkar undan dem, eller om inte den mjölken smakar gott), så kan det vara jobbigt att få slutmuskeln att öppna sig.  Öva gärna på ett finger (blodet ska tryckas ut mot fingertoppen) eller på en vattenfylld plastpåse med ett mini hål i hörnet.  Och så på en frisk spene!  Tänk även på hygienen, varje gång Du öppnar slutmuskeln så ger Du diverse bassilussker chans att komma in.

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 24 apr-07 kl 22:19 »
Ja det är så jag har hört av min pappa att man mjölkar. Han har berättat tusen gånger att han aldrig lyckades lära sig på den gården där han arbetade som tonåring fastän de förklarade tekniken. Det är väl därför jag mest utgår ifrån att det är min teknik det är fel på och inte tackan..

Trollmor

• -
« Svar #32 skrivet: 25 apr-07 kl 16:29 »
Ja, det är liksom lite lättare att lära ut när man träffas personligen...  :-[  Men lycka till!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

71 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser