Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plug-in-termostat till elelement  (läst 6620 gånger)

kackelmann

• Skåne
SV: Plug-in-termostat till elelement
« Svar #20 skrivet: 08 jan-16 kl 11:06 »
Jag är övertygad att du lyckats överbelasta...
Det kan dock bero på felaktig utrustning.

Det är inte överbelastning, den vita termostaten från Clasolle var beryktat dålig.
De verkar ha städat recensionerna men innan var där fullt med folk som vittnade om att den gått sönder inom ett år. Det gjorde även min med ett 300 W element inkopplat på.
Produkten var urusel :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kackelmann

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 08 jan-16 kl 11:09 »
Dock undrar jag om Eberles variant har stickpropp? Ser mer ut som att den ska monteras väggfast. Alltså termostatstyrt vägguttag? Skulle föredra flyttbar variant.

Bildgooglar du på produktnumret (bra tips att alltid göra) så dyker följande bild upp. Det är alltså en stickproppsvariant.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 08 jan-16 kl 12:18 »
Bildgooglar du på produktnumret (bra tips att alltid göra) så dyker följande bild upp. Det är alltså en stickproppsvariant.

Aha! Så bra. Det som missledde mig var kanske att de skrev "Montering sker utanpåliggande eller direkt på en infälld dosa." Jag tycker det inte borde kallas montering när det bara är att plugga in den i i ett vägguttag. Dessutom fick jag för mig att de skrev att den endast skulle monteras av fackman (elektriker?) men där kan jag ha blandat ihop med en annan produkt. Hittar inget om detta nu om Eberle RTR-E 3311 hos Conrad.

Men ... är du säker på att den funna bilden är rätt? Jämför man med bilden hos Conrad så ser sladden kortare ut där. På Conrads bild ser sladden f.ö. kortare ut än angivna 1,8 m. Är det Conrads bild som är fel? Det lär vara säkrast att fråga om den har stickpropp innan man köper, samt hur lång sladden är. F.ö. vore det önskvärt med längre än 1,8 m, även om det kan räcka. Men kortare bör den inte vara.
« Senast ändrad: 08 jan-16 kl 12:25 av Anders S »

kackelmann

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 08 jan-16 kl 13:48 »
Det står längre ner på Conrads sida att det är 1,8 meter sladd.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 08 jan-16 kl 15:03 »
Det står längre ner på Conrads sida att det är 1,8 meter sladd.

Jo, men fotot visar till synes en mycket kortare sladd.
I Eberles katalog står f.ö. 1,5 m. Men på fotot ser det ut som kanske 0,5 till max 1 m.

Andra frågetecken:
I Conrads info står: utan termisk återföring
(Se: http://www.conrad.se/Rumstermostat-Eberle-RTR-E-3311-Utanp%e5liggande-5-till-30-%b0C-Veckoprogram.htm?websale8=conrad-swe&pi=560144&ci=SHOP_AREA_37360_0812041 )
I Eberles info står: "mit thermischer Rückführung" vilket torde betyda det motsatta.
(Se: http://www.eberle.de/product.aspx?id=32754 )
Fråga: vad är termisk återföring?

I Eberles instruktioner står verkligen att: "Denna termostat får endast installeras av fackman, enligt kopplingssche-
mat på insidan av täcklocket. Gällande säkerhetsföreskrifter måste följas."
Detta står i bruksanvisningen (pdf-fil) som finns på Conrads sida, samt i identisk pdf-fil på Eberles sida.
Det ter sig konstigt om det bara är att plugga in den i ett vägguttag. Men kanske är de nödda och tvungna att skriva så.

I samma dokument finns en teckenförklaring, som bl.a. tar upp inställningsmöjligheter för dag- resp nattemperatur. Det verkar kräva nån sorts elektronik, vilket rimmar illa med att detta ska vara en elektromekanisk termostat. Men kanske detta är en allmän teckenförklaring som bara delvis är tillämpbar på just denna apparat.

Jag får förstås ställa dessa frågor till Conrad, men ni får gärna komma med kommentarer.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #25 skrivet: 08 jan-16 kl 15:08 »
Jo, men fotot visar till synes en mycket kortare sladd.
I Eberles katalog står f.ö. 1,5 m. Men på fotot ser det ut som kanske 0,5 till max 1 m.

Andra frågetecken:
I Conrads info står: utan termisk återföring
(Se: http://www.conrad.se/Rumstermostat-Eberle-RTR-E-3311-Utanp%e5liggande-5-till-30-%b0C-Veckoprogram.htm?websale8=conrad-swe&pi=560144&ci=SHOP_AREA_37360_0812041 )
I Eberles info står: "mit thermischer Rückführung" vilket torde betyda det motsatta.
(Se: http://www.eberle.de/product.aspx?id=32754 )
Fråga: vad är termisk återföring?

I Eberles instruktioner står verkligen att: "Denna termostat får endast installeras av fackman, enligt kopplingssche-
mat på insidan av täcklocket. Gällande säkerhetsföreskrifter måste följas."
Detta står i bruksanvisningen (pdf-fil) som finns på Conrads sida, samt i identisk pdf-fil på Eberles sida.
Det ter sig konstigt om det bara är att plugga in den i ett vägguttag. Men kanske är de nödda och tvungna att skriva så.

I samma dokument finns en teckenförklaring, som bl.a. tar upp inställningsmöjligheter för dag- resp nattemperatur. Det verkar kräva nån sorts elektronik, vilket rimmar illa med att detta ska vara en elektromekanisk termostat. Men kanske detta är en allmän teckenförklaring som bara delvis är tillämpbar på just denna apparat.

Jag får förstås ställa dessa frågor till Conrad, men ni får gärna komma med kommentarer.

Det händer ofta att man för att få en bättre bild av produkten använder en kortare sladd för att illustrera.
Det är därför man får förlita sig till de tekniska data som är tillgängliga.
I detta fallet att längden på kabeln är 180 cm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser