Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla Loofah?  (läst 4875 gånger)

Eulalia

• Gäst
Odla Loofah?
« skrivet: 27 mar-07 kl 23:42 »
Har någon testat att odla Loofah?
Det är den där frukten som man kan torka och som efterlämnar ett "skelett" som är så bra att använda som badsvamp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Loffah

« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 00:02 av Eulalia »

Morran

• Gäst
Re:Odla Loofah?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-07 kl 08:50 »
Det låter intressant, jag gillar ju att skrubba mej när jag duschar men tycker inte riktigt om tanken att havet skulle tömmas på svamp för min skull.

Vad jag förstår är Loofah det samma som Ocra fast större? Då kanske man till och med kunde mumsa i sej ett antal och bara spara en eller två till badet  ;)

För att svara på frågan, nej, jag har inte testat att odla det...än.

Eulalia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 mar-07 kl 21:45 »
men snart?  ;D
jag med, bara jag greppar ett par frön!
Jag fick en loffa av en väninna från Libanon för längesedan, den hade några frön i sig som jag tog ur, men jag minns inte att jag nånsin planterade dem.
De ska tydligen växa som ogräs, och behöver bara en soligt ställe och nåt att klättra på.
Blomman är underbar, liknar hibiskus litegrann!

Morran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-07 kl 21:54 »
Om det är det samma som jag tror så finns det frön hos Impecta under namnet Okra "Clemson Spineless" eller "Ladie's Fingers". Jag vet dock inte om de blir stora nog att användas som svampar också...och ja, nu när jag vet var jag kan få tag på frön så ska jag nog prova det med. Det gäller ju att smycka balkongen till sommaren  ;)

...och jag tror faktiskt, efter att ha läst lite mer ingående i frökatalogen, att de blir stora om man bara låter fröbaljorna växa istället för att äta upp dem.

edit; uhm...nej det finns tydligen en helt egen planta som heter Luffa eller svampgurka hos dem också  :-[
« Senast ändrad: 29 mar-07 kl 21:56 av Morran »

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 mar-07 kl 22:08 »
Ok! Har de machetes (Impecta alltså) så man kan hugga fram lite solsken också? ;D
De verkar vara riktiga vildväxare! eller hoppas jag för mycket nu?
Aja, det blir svampgurka och pumpa i år...& Vitis Chilisar såklart!
« Senast ändrad: 29 mar-07 kl 22:19 av Eulalia »

Morran

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 mar-07 kl 12:35 »
Jag hoppas att de är vildväxare, jag skulle behöva något som förvandlar balkongen till en lummig oas...fast risken är väl att jag inte ens kommer att få plats på den själv i år med alla grödor jag ska försöka mej på. Det är tur att jag inte har något tak på den i alla fall så jag kan odla på höjden :P

Å andra sidan, kan grannarna fylla sina balkonglådor med diverse oätliga blomster, kan väl jag fylla mina med mat  ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 mar-07 kl 13:00 »
På tal om odla på höjden så råkade jag på nån sajt där en gubbe odlade tomater upp-o-ner!
Alltså hinkarna hängande, och hål under där tomatplantan hängde ner..  :o det va häftigt...ska se om jag hittar tillbaks dit!
Potatis direkt i jordsäckarna låter praktiskt på balkongen.
Undrar om man kan ställa 3-4 säckar staplade i stege, med en liten förskjutning så själva plantan kommer på framsidan....om du förstår hur jag menar?

Kanske borde vi starta en ny tråd om att odla på liten yta, eller "odling i skogskanten" ?
Jag har också funderat i de banorna, kikat ut lämpliga platser att slänga på jord och odla i mitt bostadsområde. Undrar om det skulle få stå ifred?
Om man engagerar lite folk och ungarna, så blir det ju ett gemensamt projekt, och har större chans att klara sig..
« Senast ändrad: 30 mar-07 kl 13:00 av Eulalia »

Alva

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 mar-07 kl 13:34 »
Eulalia.
Tala med ditt bostadsbolag, de kan tycka att det är en bra idé. För om dina grannar också är intresserade så är ju det något som kommer att göra området mer attraktivt. Och i dess kölvatten kommer lite mer omtänksamhet om bostadsområdet i stort. Bättre grannrelationer, trivsammare överhuvudtaget.
De försök som jag har hört talas om har alla fallit väl ut.
Och har en tendens att sprida sig till finare planteringar och i en del fall till billigare hyra när hyresgästerna går samman och sköter om rabatter osv.

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 apr-07 kl 13:34 »
Tack för pepp Alva, ska ta mig samman & försöka delta i ett områdesmöte.
Har gått i dessa tankar länge, men eftersom jag hela tiden längtar bort, blir det inget utav det..men man kan ju roa sig med detta tills man kommit loss, vet ju inte när det kan bli!

Tror inte bostadsbolaget är alltför motvilligt, det finns redan spridda oaser här o där, mest gamla människor som "lagt beslag" på vissa fläckar för att odla lite rosor och andra blomster.

Jag skulle vilja dra igång nåt litet med ungarna i området!
Även plantera lite bärbuskar och jordgubbar, samt nån kompost.
Och be markskötarna att ge fan i att såga av de nedre grenarna på körsbärsträden, de är väl inte bara tänkta som prydnad heller! Eller vill de att ungarna (läs jag) ska bryta nacken av sig i sina försök?

« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 13:35 av Eulalia »

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 apr-07 kl 15:47 »
Tjohooo!
Nu har jag beställt svampgurka, eller Loofah som jag föredrar att kalla den :-)
var tvungen att beställa för minst 100 spänn, så jag tog lite mark-timjan också, samt den där lilla gröna runda squashen, som är så god att göra köttfärsfylld..har nån annan odlat sådan?

..samt malva, och en växt som luktar kanel, Calycanthus floridus v. laevigatus  ;D
och lite annat smått o gott.

Ah det blir spännande, men jag lär ju inte kunna ta mig ut på balkongen i sommar..
Blir nog tvungen att adoptera bort lite växter

Den där timjan skulle vara härligt att ha på balkonggolvet, nån som har en bra ide på hur det skulle kunna fixas på enkelt smidigt sätt?
« Senast ändrad: 02 apr-07 kl 15:49 av Eulalia »

Gryning

• Mirandas have
« Svar #10 skrivet: 07 apr-07 kl 07:01 »
Det står om dennna loofah i senaste Land. Jag kan skicka klippet till dig om du pm:ar din adress.

Eulalia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 apr-07 kl 19:45 »
Ja tack! skickar dig ett pm, Gryning..

trist att man inte kan läsa Land på nätet!  :(
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 19:45 av Eulalia »

YtseJam

« Svar #12 skrivet: 09 apr-07 kl 18:46 »
Hittade just denna tråd. har sått Loofa för första gången i år och mina plantor växer som sjutto. Jag hoppas det blir några fina "gurkor" så småningom.

Gryning - du har inte en kopia till på artikeln från Land? ;D

Marieberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 apr-07 kl 13:22 »
Det står om dennna loofah i senaste Land. Jag kan skicka klippet till dig om du pm:ar din adress.

Gryning: Vilket nummer av Land menar du?

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 17 apr-07 kl 01:13 »

Jajustja, det var dääär jag hade läst om loofah!!

Eulalia: Har du frågat hyresvärden hur mycket din balkong håller för?
Så att inte din granne får sin balkong full av din balkong en vacker dag när du har släpat upp för mycket matjord och vattnat med för många liter vatten för den stackars balkongen!? :P
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 apr-07 kl 10:34 »
Eulalia: Har du frågat hyresvärden hur mycket din balkong håller för?

ja just det, där sa du nåt! Har just nu ca 60 liter jord på balkongen i diverse småkrukor, och då är det inte omplanterat än!  :o 100 liter till när jag planterat om ordentligt, risken är stor att hela balkongen rämnar!  ;D

Tack för artikeln Gryning!  :-*

5 Loffah frön är i jorden efter 2 dagar i vatten.
1 frö ska jag ha i vatten ytterligare några dagar, bara som test.

De ska vara sega i början men när de väl sätter igång: mammamia!
man kan ju alltid hoppas iallafall  :)

edit: vid närmare eftertanke så blir det nog 3 x mer än 100 liter till, om jag ska omplantera allt detta!
« Senast ändrad: 18 apr-07 kl 10:48 av Eulalia »

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 apr-07 kl 10:56 »
2 loffa gror redan, två dagar efter att de kom i jorden  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser