Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönståligt gräs?  (läst 2225 gånger)

Nina W

• Värmland
Hönståligt gräs?
« skrivet: 22 mar-16 kl 10:48 »
Min kycklinggård blev förstörd ifjol, för många kycklingar för lång tid. Hönsens elnätshage är också delvis förstörd. Jag behöver så nytt gräs. Så och mylla ner försiktigt mellan de tuvor som ändå finns kvar. Men är det skillnad på gräs och gräs? Finns det något gräs som växer snabbt och får kraftiga rötter och därför passar bättre till höns? Helst skulle jag vilja flytta dom. Ny kycklinggård skulle kunna funka fast då får dom inga buskar att gömma sig under, men har ingen annan plats till hönsen. Jag blir irriterad på dom då dom förstör och kallar dom för korkade hönshjärnor, men hästarnas vinterhage är ju direkt finare och dom har väl en hundra gånger större hjärna!

kurt

SV: Hönståligt gräs?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-16 kl 11:18 »
Det finns nog ingen växtlighet som tål att djur går på en mycket begränsad yta.

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-16 kl 12:42 »
Enda sättet är att ge dem tillräckligt med utrymme.
« Senast ändrad: 22 mar-16 kl 17:12 av Permission »

almansss

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-16 kl 15:19 »
Du kan ju alltid göra två hagar så att dem kan byta till den andra när gräset i den ena behöver växa till sig

johe71

« Svar #4 skrivet: 22 mar-16 kl 16:43 »
Om man vill ha en fingervisning om hur stort tillräckligt utrymme kan vara så säger KRAV-reglerna att varje höna ska ha 4 kvadratmeter (eller 2 kvadratmeter om man roterar hagar) ... och det är alltså inte 4 hönor per kvadratmeter utan 4 kvadratmeter utegård per höna

Och regler brukar vara i underkant (inomhus får det vara 6 hönor per kvadratmeter enligt KRAV-reglerna, vilket jag tror de flesta anser är trångt)

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 mar-16 kl 16:54 »
Jag har funderat på att försöka plantera kvickrot i hönsgården.  Men galler eller nät över tills det tar sig. Men det har stannat vid en fundering. Mycket jobb, osäkert resultat.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 22 mar-16 kl 19:28 »
Enligt min erfarenhet tål inte kvickrot täta klippningar, och då inte heller  betande.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Halte

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-16 kl 19:41 »
Köpa en rulle rullgräs lite då och då.. :) då får man ju ett kraftigt etablerat gräs som tål kraftig klippning (betning).
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-16 kl 15:23 »
Köpa en rulle rullgräs lite då och då.. :) då får man ju ett kraftigt etablerat gräs som tål kraftig klippning (betning).

Det var en bra idé att köpa rullgräs, i alla fall till kycklingarnas fålla för den är på bara ca 30 m2. Tuppen och hans 7 höns har ca 120 m2  utegård, men en del är det kirskål på och dom gillar tyvärr inte kirskål. Och en del är det kvickrot och grästuvor av något slag på så det är inte heller särskilt gott. Jag vet inte vad som händer om jag gräver bort den värsta kirskålen och lägger rullgräs där. Kommer kirskålen att ta över ändå efter ett tag?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 23 mar-16 kl 16:22 »
För en del år sedan satte jag in en bild och skrev om kirskålsbekämpning med höns. Jag tror den finns på övriga odlingsbilder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 23 mar-16 kl 16:33 »
Kirskålen är hugastark och stora mängder orkar hönorna inte äta.

Men skotten är smakliga och för att få fram dom så måste du slå kirskålen, röjsåg eller lie.
Och låt det ligga, då kommer dom skjuta nya skott samt övrigt gräs får en chans att komma upp.

Och hönsen kommer vara där och rota, speciellt då kirskålen väldigt ofta har lockat till sig en massa mask och andra marklevande insekter då det är fuktigt och varmt under kålen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 mar-16 kl 01:30 »
Mina höns tycker inte kirskål är gott, tyvärr. Men dom rotar efter mask och kryp bland den.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 26 mar-16 kl 08:45 »
Mina höns tycker inte heller om kirskål, men om man sätter dem på ett kirskålsområde så fort minsta grönt börjar sticka upp,  och de inte har annat grönt att äta,  då tar de kirskålen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser