Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för el/uppvärming  (läst 4942 gånger)

Baikey

• Östergötland
Kostnad för el/uppvärming
« skrivet: 08 maj-16 kl 10:40 »
Jag undrar vad andra som bor i små hus, ca 60 kvm, betalar i el/uppvärming per månad, framför allt under vintern, och hur ni värmer upp huset.
Jag fick några häftiga elräkningar i vintras, jag visste att det kostar mer än i lägenhet men det kändes väldigt mycket.
Jag eldar med ved i vedspis som i sin tur värmer elementen i vardagsrummet och i sovrummet, har även luftvärmepump och direktverkande el i element i kök + golvvärme i sovrum och badrum. Frågan är om elementet i köket och golvvärmen var det som fick summan att stiga så drastiskt? 

torbjorn

• Medelpad
SV: Kostnad för el/uppvärming
« Svar #1 skrivet: 08 maj-16 kl 20:14 »
Det går inte att säga något säkert utan att veta vad du betalar per kWh för elenergin, det kan variera kraftigt beroende på vilken elhandlare man köper energin av och vilken slags avtal man har valt.

Vill man hålla koll på olika värmeapparaters andel av elförbrukningen är det ju lätt gjort att sätta upp separata energimätare för t ex värmepump, radiatorer och golvvärme (synnerligen lätt för de prylar som är anslutna med stickpropp), om man inte kommer sig för med att ordna någon automatisk loggning så kan man komma långt genom att läsa av och bokföra värdena manuellt varje dag eller varje vecka under vintern.

För min del är det en luftvärmepump som står för större delen av uppvärmningen, kompletterat med en kamin som dock inte kom till mycket användning under den senaste ganska milda och korta vintern. En elradiator i sovrummet som har varit igång några av de kallaste nätterna, och elradiatorer som står med nedställd termostat som frysskydd i kök och duschrum. Radiatorn i köket har ganska tvivelaktig termostat så den har nog stått och värmt i onödan ibland.
En "energibov" som jag funderar på att göra något åt är värmekabeln som ska se till att smältvatten från avfrostningen inte fryser i värmepumpens bottentråg. Den står på kontinuerligt när utetemperaturen är under +4 grader, fastän den bara skulle behöva köras just under avfrostningscyklerna. Effekten är troligen omkring 100 W.

kurt

« Svar #2 skrivet: 08 maj-16 kl 20:42 »
Om inte vedspisen är kopplad till en varmvattenberedare så är den inte speciellt effektiv, om man inte har någon som sitter där och eldar dygnet om

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 maj-16 kl 22:51 »
Du måste nog bara konstatera att det blev en dyr vinter.
Vad kan du då göra för att sänka dina kostnader?

Gå igenom huset och täta alla springor. Jag är lite svävande här då jag inte vet hur ditt hus är byggt.
Installera en acctank, då kan du elda satan och lagra in värme i den som du kan ta ut under natten.
Finns det ledig pipa i skorstenen så sätt in en gjutjärnskamin i tex vardagsrum och evt sängkammare.
Tanken med denna är att du kan sänka temperaturen rejält på din direktverkande värme och antagligen stänga av luftvärmepumpen.
Då en sådan ger värme snabbt i det rummet du har den.

Ett av dina problem är antagligen att du lever som folk gör mest i dag med lönearbete på annan ort och det inte finns en eldvakt hemma under vintern. Då får du helt enkelt anpassa dig efter de förutsättningar du har.
Det är ingen bra lösning att huset håller 20 grade när du inte är hemma, det är helt acceptabelt för min del att det sjunker till 12 grade under tiden man jobbar men det skall bli varmt snabbt. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ca

« Svar #4 skrivet: 09 maj-16 kl 17:06 »
Vanligtvis vill man ha såpass varmt på golvet i våtutrymmen att det känns skönt för bara fötter vilket innebär en effekt på minst 150 watt/kvm. Om badrummet tex är 8 kvm så går det åt  1,2 kw i värmeeffekt i stort sett 24 tim/dygn pga att ventilationen i rummet snabbt tar med sig värmen ut. Detta innebär ca 25 kw/dygn som med en elkostnad av 1,50/kwh blir  37:-/dygn eller 1100:-/mån. Är detta nåt som kan hjälpa i sökandet?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 09 maj-16 kl 20:26 »
Vanligtvis vill man ha såpass varmt på golvet i våtutrymmen att det känns skönt för bara fötter vilket innebär en effekt på minst 150 watt/kvm. Om badrummet tex är 8 kvm så går det åt  1,2 kw i värmeeffekt i stort sett 24 tim/dygn pga att ventilationen i rummet snabbt tar med sig värmen ut. Detta innebär ca 25 kw/dygn som med en elkostnad av 1,50/kwh blir  37:-/dygn eller 1100:-/mån. Är detta nåt som kan hjälpa i sökandet?
150W/kvm var väl lite i högst laget? 100-125W är mera normalt, och sedan har man vanligtvis PAX-ventilation som bara går när det behövs, så den mesta värmen ventileras inte ut. Dessutom blir det så varmt av varmvattnet under en dusch att det kommer ta en stund innan golvvärmen går igång igen. Men visst är det dyrt med elektrisk golvvärme.

ca

« Svar #6 skrivet: 10 maj-16 kl 08:59 »
minkrav på ventilation i badrum är 15 l/s  All luft bytes mao 3 ggr/tim och skall absolut inte kunna stängas av varken med ljusknappen eller hygrostat. Möjligtvis, om huset f.ö tillåter det, minskas till 10 l/s när fukten vädrats ut men aldrig stängas av.  Golvvärme i sovrum kan gott tom klara sig på 80watt/kvm och ändå tom kunna vila sig mellan varven men ett svalt badrum är det få som tolererar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 10 maj-16 kl 09:24 »
minkrav på ventilation i badrum är 15 l/s  All luft bytes mao 3 ggr/tim och skall absolut inte kunna stängas av varken med ljusknappen eller hygrostat. Möjligtvis, om huset f.ö tillåter det, minskas till 10 l/s när fukten vädrats ut men aldrig stängas av.  Golvvärme i sovrum kan gott tom klara sig på 80watt/kvm och ändå tom kunna vila sig mellan varven men ett svalt badrum är det få som tolererar.

Hur gör man för att uppfylla detta påstådda krav i ett hus med självdragsventilation eller ett som inte har anslutning till elnät?

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-16 kl 09:57 »
Jag undrar vad andra som bor i små hus, ca 60 kvm, betalar i el/uppvärming per månad, framför allt under vintern, och hur ni värmer upp huset.
Jag fick några häftiga elräkningar i vintras, jag visste att det kostar mer än i lägenhet men det kändes väldigt mycket.

Hur mycket är mycket? I kWh räknat?

Vi gör av med ca 17000 kWh per år varav ca 900 kWh per månad under sommarhalvåret. Dvs ca 6000 kWh är uppvärmningen. Elelement och luftvärmepump som värmer tillsammans med kamin och vedspis. Varmvattenberedare som går på el. 120 kvm hus i två våningar.

malarmaster

• Småland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-16 kl 17:53 »
Hur gör man för att uppfylla detta påstådda krav i ett hus med självdragsventilation eller ett som inte har anslutning till elnät?
frågar detsamma då jag bara har ett hål i väggen för ventilation (givetvis med ventil i) . duschar dagligen men aldrig upplevt stående fukt.
svalt badrum? vintern 16-18 grader,om man vill ha varmare öppnar man dörren så luftvärmepumpen matar in lite men jag har oftast bara runt 18-19 grader i huset.
det är en vanesak ,svettas som en gris när man besöker någon med 22-23 grader i hus/lägenhet.
Timmerhus så här finns varken golvvärme eller annat som bäst passar i hus med massiv isolering.
Mitt hus är på 50 m2,timmerhus byggt 1870,uppvärmning huvudkälla luftvärmepump med högsta prestanda 2 år gammal. vedkamin i köket för extravärme vid behov.
Värmeflyttare mellan rummen så jag får rundgång i huset. Då räcker värmepumpen till galant och jag har jämn värme i hela huset.Badrummet ligger dock i ett utbygge så där gäller det att ha dörren öppen på vintern,annars går det ut lite spillvärme från varmvattenberedaren så badrummet blir aldrig utkylt men svalare än resten.
vill jag kruta på med värme eldas det i kaminen och det är lätt att få upp 25 grader inne tack vare värmeflyttarna.men som sagt,det händer bara när någon aviserat att de kommer på besök,staborna är ju frusna av sig.
Genomsnittlig elförbrukning ligger på c:a 600-700 i månaden,(utslaget på året,vintern kostar det givetvis mer,sommaren i stort gratis)
För att få ner en hög förbrukning gäller: Lågenergilampor alt LED överallt,Fläktsystem för att sprida värmen jämt i huset,moderna vitvaror,tätningslister där det behövs ( många glömmer en så enkel åtgärd).kolla isolering på vinden,det är där värmen sticker.
Har du klinkers i badrummet är det nästan tvunget med golvvärme,annars stäng av den,ha dörren öppen istället för värmespridning ,direktverkande elelement stänger du av då de är rena energitjuvar.Tips: använd ett fläktsystem som fördelar värme,det ger en drastisk komfortförbättring men också lägre kostnader.
sedan är ju frågan hur gammal din luftvärmepump är,de äldre ger dåligt tillbaks jämfört med de senaste.
i ett så litet hus skall det gå att få ner förbrukningen rätt drastiskt men mycket beror på byggnaden. Är det timmerhus eller annat?
när är det byggt? ett 30-talshus brukar bara bestå av en plankvägg så de är dyra att bo i.

själv har jag sedan jag köpte mitt hus 1983 gått från 12000 kwh/år (med direktel) ner till runt 5500kwh/år (då ingår också ett litet växthus för övervintringsplantor samt en verkstadslokal på 20 m2 som hålls frostfri vintertid.För endast huset lär det väl ligga på 4500kwh/år.
huset har tilläggsisolerats på vinden,annars är allt original från 1870. Ulf

bsod

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 03 jun-16 kl 22:12 »
Hus från 44, rätt dåligt isolerat genomgående och 2 glasfönster nästan överallt (på vissa ställen är de lite trasiga, så det bara är 1 glas). 78m2 BOA + 50 m2 källare delvis uppvärmt. Använder runt 12m3 ved (uppskattning), 7000kWh el per år. Ligger på mellan 500 o 700kWh el per månad året runt.

Örnnästet

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 04 jun-16 kl 12:46 »
Vi stänger helt av elvärmen i torpet när vi är hemma. Det blir självreglerande... när kylan kommer krypandes tassar man till spisen och tänder brasan igen, det sparar el. Så kanske stänga av elelementet i köket samt luftvärmepumpen. Likaså golvvärmen i sovrummet, där ha du ju värme från spisen. Vi har badrum i en sidobyggnad som endast är eluppvärmt till 15 grader. När man är bar står man ändå oftast i duschens varma vatten... Också har jag en varm morgonrock att krypa in i efteråt. ;) Om dina golv är dåligt isolerade så kan golvvärmen dra mycket.
Det är inte så att du också har värme på vattnet från brunnen för att det inte ska frysa eller liknande. Vi upptäckte vi upptäckte vid inflytt att värmeelementet vid vattenpumpen höll denna varm till nästan tropiska temperaturer. Har inte hunnit åtgärda permanent ännu, men har istället satt in en timer så att värmeelementet bara går igång några få timmar per dygn under vintern.

KimM87

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 22 jun-16 kl 14:05 »
Det låter spontant som du eldar för kråkorna. Jag skulle nog försöka byta/täta fönstren och försöka isolera där det går.
Annars är ju solenergi bra :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser