Hur gör man för att uppfylla detta påstådda krav i ett hus med självdragsventilation eller ett som inte har anslutning till elnät?
frågar detsamma då jag bara har ett hål i väggen för ventilation (givetvis med ventil i) . duschar dagligen men aldrig upplevt stående fukt.
svalt badrum? vintern 16-18 grader,om man vill ha varmare öppnar man dörren så luftvärmepumpen matar in lite men jag har oftast bara runt 18-19 grader i huset.
det är en vanesak ,svettas som en gris när man besöker någon med 22-23 grader i hus/lägenhet.
Timmerhus så här finns varken golvvärme eller annat som bäst passar i hus med massiv isolering.
Mitt hus är på 50 m2,timmerhus byggt 1870,uppvärmning huvudkälla luftvärmepump med högsta prestanda 2 år gammal. vedkamin i köket för extravärme vid behov.
Värmeflyttare mellan rummen så jag får rundgång i huset. Då räcker värmepumpen till galant och jag har jämn värme i hela huset.Badrummet ligger dock i ett utbygge så där gäller det att ha dörren öppen på vintern,annars går det ut lite spillvärme från varmvattenberedaren så badrummet blir aldrig utkylt men svalare än resten.
vill jag kruta på med värme eldas det i kaminen och det är lätt att få upp 25 grader inne tack vare värmeflyttarna.men som sagt,det händer bara när någon aviserat att de kommer på besök,staborna är ju frusna av sig.
Genomsnittlig elförbrukning ligger på c:a 600-700 i månaden,(utslaget på året,vintern kostar det givetvis mer,sommaren i stort gratis)
För att få ner en hög förbrukning gäller: Lågenergilampor alt LED överallt,Fläktsystem för att sprida värmen jämt i huset,moderna vitvaror,tätningslister där det behövs ( många glömmer en så enkel åtgärd).kolla isolering på vinden,det är där värmen sticker.
Har du klinkers i badrummet är det nästan tvunget med golvvärme,annars stäng av den,ha dörren öppen istället för värmespridning ,direktverkande elelement stänger du av då de är rena energitjuvar.Tips: använd ett fläktsystem som fördelar värme,det ger en drastisk komfortförbättring men också lägre kostnader.
sedan är ju frågan hur gammal din luftvärmepump är,de äldre ger dåligt tillbaks jämfört med de senaste.
i ett så litet hus skall det gå att få ner förbrukningen rätt drastiskt men mycket beror på byggnaden. Är det timmerhus eller annat?
när är det byggt? ett 30-talshus brukar bara bestå av en plankvägg så de är dyra att bo i.
själv har jag sedan jag köpte mitt hus 1983 gått från 12000 kwh/år (med direktel) ner till runt 5500kwh/år (då ingår också ett litet växthus för övervintringsplantor samt en verkstadslokal på 20 m2 som hålls frostfri vintertid.För endast huset lär det väl ligga på 4500kwh/år.
huset har tilläggsisolerats på vinden,annars är allt original från 1870. Ulf