Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensidig partiell förlamning hos små kycklingar.  (läst 1446 gånger)

Cefast

• Västerbotten
Ensidig partiell förlamning hos små kycklingar.
« skrivet: 27 mar-16 kl 21:51 »
Jag har precis kläckt fram min första kull kycklingar. Idag är de äldsta en vecka gamla. Redan efter ett par dagar uppvisade en kyckling hälta och efter den har ytterligare en blivit rejält halt. Idag har en tredje börjat få liknande symtom. I beskrivning liknar detta marek, men marek ska ju inte kunna uppvisas tidigare än vid fyra veckor och just dessa tre är fem dagar idag, och kamperade ihop i kläckaren mot slutet när de flesta andra lyfts ut. Dom äter och dricker och tar sig fram, även om de spenderar mer tid under värmelampan än de övriga. Mat och vatten är vitaminberikat så några bristsymtom känns långsökt. Arv? Någon som sett något liknande eller begriper vad det är frågan om?

Permission

• Uppland
SV: Ensidig partiell förlamning hos små kycklingar.
« Svar #1 skrivet: 27 mar-16 kl 22:07 »
Dem kläcktes sent alltså?

Cefast

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 27 mar-16 kl 22:42 »
2 dag 21, 10 dag 22, 4 dag 23 (varav tre nu hoppar fram) och en dag 24. Rasen är stor orpington och de kommer från samma grupp.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-16 kl 11:40 »
Har dessa kycklingar rört sig normalt från början?  Sen eller dålig kläckning kan bero på benfel, som gör att kycklingen har svårt att ta sig ur ägget. T.ex. att ett ben är lite felvänt eller inte kan böjas eller sträckas normalt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cefast

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 28 mar-16 kl 12:40 »
Jag tycker det förvärrats för att sedan stanna av. Upplevde inte att de haltade från början, men då var ju alla ganska ostadiga och kontrasten mot de friska syskonen växer för var dag.
Det var först en som skuttade fram med slagsida och först mer än ett dygn senare var det dags för nästa. Det ser ut som att de har svårt att stödja på högerbenet. Den tredje är inte lika tydlig och verkar mer bara svag.

Permission

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-16 kl 14:31 »
 kläckta i kläckmaskin?

Typ av kläckmaskin?

Att de kläcks flera dagar senare än dag 21 är inte helt bra.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 28 mar-16 kl 15:18 »
Ta upp kycklingarna och se om det går att sträcka ut  det dåliga benet så det blir rakt i hasleden.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Cefast

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 28 mar-16 kl 15:20 »
Ja, kläckta i en king suro 20. Haft mycket bra koll på temperatur och luftfuktighet. Kalibrerade innan jag startade den.
17 av 19 kläcktes. (5 sorterades bort efter lysning.) 2 gick färdigt men tog sig alltså inte ut.
Den som kläcktes dag 24 mår fint.

Cefast

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 28 mar-16 kl 15:25 »
Ta upp kycklingarna och se om det går att sträcka ut  det dåliga benet så det blir rakt i hasleden.
Japp. Går fint. Ingen stelnad eller kramp.

Cefast

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 28 mar-16 kl 15:50 »
Jag har försökt lägga upp en pytteliten filmsnutt, men den är för stor.

Cefast

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 29 mar-16 kl 00:15 »
Jag köper att de egentligen var svaga djur som klarade sig skapligt så länge gulesäcken stöttade, men i takt med att de blev beroende av att själva äta och dricka så fick de inte i sig tillräckligt och försvagades. Egentligen inte sjuka men heller inte helt livsdugliga.
Hur hältan förklaras vet jag inte.
Jag valde att ta bort de två svagaste ikväll. Det var ju en upplevelse...

Cefast

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 30 mar-16 kl 20:13 »
Idag har hältan plötsligt försvunnit hos den jag sparade. Den var piggare än de andra två och försedde sig med mat och vatten. Nu alltså inte längre halt. Stärker tesen att de inte egentligen var halta utan bara för svaga för att röra sig normalt.

Permission

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 30 mar-16 kl 23:11 »
Brist på Selen kanske.

Jag brukar dock rensa bort alla abnormer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

55 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser