Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben!  (läst 1093 gånger)

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
Kalkben!
« skrivet: 14 mar-16 kl 12:27 »
Hej!

Mina höns har kalkben! Och jag har hört att man kan använda hästsalva eller matolja! Då tänkte jag, matolja har vi alltid hemma! Det kan jag väl använda...
Men jag undrar hur många gånger man ska ta på det och hur långt upp på benet man ska ta det!?  ???

Tacksam för snabba svar!

/ Vilma
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

sonja på slätten

• Halland
SV: Kalkben!
« Svar #1 skrivet: 14 mar-16 kl 12:50 »
Ända upp över "hasleden och ända ut till klorna. Rikligt. Två gånger i veckan under ett par veckor, därefter en gång i veckan en tid tills infektionen har upphört. Sedan inspektion av benen varje månad och smörjning vid minsta misstanke. Då  räcker det oftast med en gång och ev. ytterligare en efter en vecka..
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-16 kl 21:57 »
Om du sen tänkt kläcka kycklingar så avla inte på de som får kalkben.

JullaniKberg

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 28 mar-16 kl 00:26 »
Jag skulle ändå verkligen vilja rekommendera dig att prova hovtjära,  på burk, som är trögflytande och sitter kvar på benen länge länge. Det gör att mina höns penslats riktigt ordentligt en gång, sen fällt ev skorv och tada - friska fina ben! Sjukt effektivt!

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #4 skrivet: 31 mar-16 kl 13:25 »
Jag skulle ändå verkligen vilja rekommendera dig att prova hovtjära,  på burk, som är trögflytande och sitter kvar på benen länge länge. Det gör att mina höns penslats riktigt ordentligt en gång, sen fällt ev skorv och tada - friska fina ben! Sjukt effektivt!

:) Verkar toppen! Hur långt upp på benen ska de ha det?
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser