Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slö höna, säkert sjuk  (läst 1945 gånger)

malinsandberg

• Skåne
slö höna, säkert sjuk
« skrivet: 17 maj-16 kl 18:06 »
Har åtta hönor av olika raser, alla brukar vara pigga och glada och äta med god aptit. I morse  satt min ena Faverolle på golvet istället för på pinnen bland de andra där hon brukar vara. Hon var slö och inte intresserad av frukosten jag gav dem. Gick dock och drack lite vatten. När jag kom hem vid 17-tiden låg hon tryckt mot nätdörren till hönsgården och vägrade flytta sig när jag öppnade dörren. De andra hönorna åt som vanligt glupskt av sin kvällsmat men hon låg kvar med slutna ögon. Andas lugnt, ingen hosta eller snuva, fina ben och fötter, blanka fjädrar, inte särskilt benigt bröst, bara slö.
Jag flyttade henne till en kartong med halm som jag satt i växthuset och gav henne rent vatten och burkmajs och sallad och hackade tomater, men hon vill varken äta eller dricka. Hon är bara 15 månader gammal, så det är inte ålderdom som gör henne slö.
Någon som har nån idé om vad det kan vara och framför allt vad jag ska göra? Egentligen tror jag inte att hon överlever natten, men hon verkar inte lida, så jag ger henne lite tid.
Det enda ovanliga som jag har sett är illgult bajs i morse nära där hon satt, så det är troligen hennes. Har aldrig sett bajs i den färgen förr.
malinsandberg

Permission

• Uppland
SV: slö höna, säkert sjuk
« Svar #1 skrivet: 17 maj-16 kl 18:28 »
Om hon lider kan inte vi avgöra.
Är det likadant imorgon och inga tecken finns på att hon har ätit eller så så ska du nog överväga det slutliga alternativet.

malinsandberg

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 maj-16 kl 19:37 »
Ja, det får väl bli så  :( Hoppades på tips för tillfriskning, men det är nog kört med min fina Conchita.... Ska man låta veterinär titta på henne och bedöma om det är något smittsamt? Kan det vara normalt att en 15 månaders höna bara dör helt plötsligt?
malinsandberg

Permission

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-16 kl 00:41 »
Att en del dör inom 15 månaders ålder är hyffsat vanligt, de flesta dör tidigare.

Om du inte upplever något med den övriga flocken tror jag inte du behöver oroa dig, gräv ner den någonstans.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 18 maj-16 kl 08:22 »
Nej, de flesta dör inte tidigare.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 maj-16 kl 08:35 »
15månaders ålder dör aldrig mina i... Jag har massor av höns äldre än 5 år.. några är 7 år..och vissa är äldre än så.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

48 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser