Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belysning i hönshus  (läst 4397 gånger)

Nanja

• Östergötland
Belysning i hönshus
« skrivet: 08 jun-16 kl 22:14 »
Håller för fullt på och bygger ett hönshus i en del av min lilla lada. Det blir ca 15 kvm stort och tanken är 4 hönor och en tupp.
Till min fundering, vad för belysning ska jag ha, och var kan jag köpa den?  ???

torbjorn

• Medelpad
SV: Belysning i hönshus
« Svar #1 skrivet: 08 jun-16 kl 22:33 »
Finns el indraget i ladan eller måste du göra en helt ny elinstallation till att börja med?

Nanja

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 jun-16 kl 23:07 »
Finns el indraget i ladan eller måste du göra en helt ny elinstallation till att börja med?
El finns indragen  :)
Men armatur mm ska vara speciell som jag förstått det? för att tåla damm och vara brandsäkert mm?

Permission

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 jun-16 kl 23:30 »
Den ska väl om jag minns rätt ha IP 44 och vara av brandtåligt material för att inte börja brinna för minsta lilla kabelbrand.

Nanja

• Östergötland

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 09 jun-16 kl 08:22 »
Om kravet är D-märke (alltså dammsäker för lantbruksändamål) så bör den armaturen gå bra att använda.

Men titta närmare på armaturen innan du köper den, bild och text i webshopen verkar inte stämma överens. Det står i texten att den har moderna T5-lysrör och elektronisk ballast, men bilden visar en armatur med gammaldags grova T8-rör och glimtändare. Ofta är det bättre att handla armaturer hos en riktig elgrossist än hos Biltema, Jula eller första bästa byggvaruhus. Köper man ut dem via någon som har kundnummer och rabatt där så brukar det bli billigare också.

Permission

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-16 kl 09:56 »
Lysrör funkar men är väl inte passande i hönshus blinkandet i 50Hz, det ska tydligen kunna påverka djuren negativt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 09 jun-16 kl 10:24 »
Lysrör funkar men är väl inte passande i hönshus blinkandet i 50Hz, det ska tydligen kunna påverka djuren negativt.

50 Hz-blinkande förekommer bara vid felaktiga lysrör som så att säga bara tänder i ena änden.

Lysrör i en gammaldags armatur med drossel och glimtändare ger normalt ett visst 100 Hz-blinkande (de lyser under båda halvperioderna i nätspänningen men kan slockna ett ögonblick i varje nollgenomgång). Dock fortsätter lyspulvret på lysrörets yta att "glöda efter" fastän strömmen går ner till noll ett ögonblick, så jag tror inte det är något större problem.
I moderna armaturer med elektroniskt förkopplingsdon blir det som regel - möjligen undantaget de allra billigaste typerna - inget blinkande alls.

Ett sätt att kolla om det förekommer flimmer från ett lysrör är att filma det med mobilkamera och se om det syns något flimmer på skärmen. Prova gärna flera olika mobil- eller digitalkameror.

Neon Knight

• -
« Svar #8 skrivet: 09 jun-16 kl 11:43 »
Fungerar den här tex:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Belysning-inomhus/Lysrorsarmatur-T5-IP65-D-Markt-2000032662/

D-märkning betyder att armaturen blir högst 90 grader varm på utsidan. Det krävs där det är dammigt, vilket i högsta grad är fallet i hönshus.

Jag skulle inte ha några skrupler att använda den där Biltema-armaturen. Eftersom det är en fast installation behöver du hitta en elektriker som inte heller har några sådana skrupler, vilket kan bli en större utmaning. Om du nu bryr dig om sådant, i så fall hör du till en minoritet.

Neon Knight

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jun-16 kl 11:44 »
Men titta närmare på armaturen innan du köper den, bild och text i webshopen verkar inte stämma överens. Det står i texten att den har moderna T5-lysrör och elektronisk ballast, men bilden visar en armatur med gammaldags grova T8-rör och glimtändare.

Det framgår av manualen att det är T5. Antagligen har Biltema återanvänt en gammal produktbild.

Permission

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 09 jun-16 kl 12:33 »
Annars så i Nordposts katalog sida 135 nere i högra hörnet har du armatur med proslin som jag själv använder i ladan.
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=dgxm8r3h&gInitPage=1

Funkar utmärkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

150 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser