Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryckt virke? Nät för fönstren?  (läst 1321 gånger)

Pirnilla

• Västergötland
Tryckt virke? Nät för fönstren?
« skrivet: 31 jul-16 kl 10:19 »
Två korta frågor.

Jag försöker läsa på om virket man använder i utegården. Pickar hönsen på virket? Är det viktigt att välja virke som inte är tryckimpregnerat? Vi vill inte måla virket för att det så passa med resten av husen hos oss så isf är det att olja virket som gäller, det kanske inte är så mycket nyttigare?

Jag har sett på bilder att man sätter nät för fönstren på insidan i hönshuset. Är det för att hönorna tror dom kan flyga ut där eller vad?

Så tacksam för alla svar från er erfarna!
Höns i avlagd lekstuga.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tryckt virke? Nät för fönstren?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-16 kl 10:29 »
Beroende på hur du tänker förankra stolparna så kan dessa vara lämpliga att ha i tryckt.
Jag har inte heller lagt märke till att hönsen är intresserade av dessa stolparna.
I ena hönsgården har jag istället använt en stolpsko som oxå är jordankare. I denna hönsgården har jag uteslutande använt obehandlat virke, framförallt med resonemanget att så länge det finns luft runt om så ruttnar det inte.
Jag kommer eventuellt göra en mix av linolja och bivax som jag tänker mig att stryka stolparnas toppar och eventuellt ovansidan av för att underlåta avrinningen. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pirnilla

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-16 kl 10:35 »
Våra stolpar ska stå i jordankare. Där blir det nog tryckt virke. Det är mer läkten jag tänker på som dom kan ligga och gnugga sig emot om det vill bada i nån hörna. Men inget av det kommer ju vara i eller under marknivå.
Höns i avlagd lekstuga.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 31 jul-16 kl 11:38 »
om du lägger sten av något slag på ett nät säg 20-30 cm innåt hönsgården så kommer dom inte att kunna sandbada längs staketet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

152 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser