Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta in ny vedspis  (läst 4329 gånger)

Samuel Linddskog

• Västergötland
Sätta in ny vedspis
« skrivet: 01 nov-16 kl 12:49 »
Hejsan!

Vi har flyttat in i ett litet hus som är ungefär lika bra isolerat som en sommarstuga. Än så länge har vi varken el, värme eller vatten. Men nu ska vi ställe in en vedspis, en gammal husqvarna-spis. Jag har förgäves försökt hitta information om brandsäkerhet på nätet. Den information jag hittar är motsägelsefull. Gamla vedspisar som jag har sett har varit anslutna direkt till murstocken med ett stålrör. Den är inmurad i vad som ser som vanlig tegelsten och det verkar inte finnas några av de säkerhetsavstånd som första länken nedan nämner.
Är det nån som vet hur varm en vedspis blir på utsidan?

På min ritning har jag nu vedspisen 10 cm från väggen, vilken jag ska klä antingen med eldfast tegel (mer massa = värme under längre tid) eller plåt. Plåten på väggen ska sticka ut 50 cm på var sida om vedspisen och gå åtminstone en meter över eldningsluckan. Det innebär en plåt med arean 2.6 m2, både på väggen bakom och golvet under vedspisen! Det låter ju alldeles överdimensionerat!

Rökkanalen mynnar ut på baksidan av vedspisen och ska anslutas till skorstensrör som ska gå upp, ut genom väggen (horisontalt) och upp igen och en meter över taknocken.

Om någon dessutom har tips på hur man kan öka massan (thermal mass) för att få jämnare uppvärming så uppskattar jag verkligen det!

Här är den informationen jag redan har hittat:
-http://docplayer.se/4758239-Brandskydd-vid-eldstader-och-heta-installationer-rekommendationer-for-skyddande-bekladnad.html
-http://www.brandskyddsforeningen.se/webbutik/litteratur/skorstenar-och-eldstader
-http://www.brandskyddsforeningen.se/webbutik/litteratur/goda-rad-blad-att-kopa-eldstad-och-skorsten

ca

SV: Sätta in ny vedspis
« Svar #1 skrivet: 01 nov-16 kl 13:52 »
De som har en liknande nostalgispis kan vittna om det elände som inträffar den höstdag man försöker tända den. Med en utvändig skorsten och horisontellt anslutningsrör är det ännu mindre kul. Det finns brandskyddsplattor tex (skamotec) som är 5 cm tjocka som är godkända som brandvägg direkt mot en trävägg. 10 cm lättbetong (ytong el likn) fungerar åxå. Bara en plåt direkt emot trävägg duger inte. Fäst plåten med 3 cm luftspalt från träväggen kan spisen stå ca 25 cm från vägg. Vissa moderna spisar har typgodkännanden som tillåter andra säkerhetsavstånd, har betydligt längre brinntider, behöver hälften så mycket ved för att göra samma nytta och är enkla att tända trots horisontelldragning av rör genom vägg.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 01 nov-16 kl 15:43 »
Jag vill bestämt avråda från att ha flera krökar på skorstensrör. Ska man ansluta en plåtskorsten till en vedspis, så är det bättre att välja en spis som har möjlighet att montera rökstosen längst bak på hällen (en del spisar har ett fastskruvat gjutjärnslock där, man kan skruva loss det, flytta rökstosen dit och sätta fast locket på baksidan istället).
Bra exempel på hur man kopplar in gamla tiders vedspisar till plåtskorsten hittar man t ex i en del av försvarets kokvagnar och äldre restaurangvagnar på järnväg (Se Nothins "Vagnlära" från 1912).

När det gäller yttemperatur på sidorna så brukar vedspisar som är avsedda att vara fristående, som är klädda med emaljerade plåtar (t ex Husqvarna 3027 och andra 40-50-talsspisar) inte bli särskilt varma.

Spisar som är avsedda för inmurning blir däremot mycket varma på sidorna, på eldstadssidan finns vanligtvis en brännplåt mellan eldstaden och spisens sida som dämpar värmen en del, men på andra sidan stryker rökgaserna längs med spisens sida så den blir lika het som hällen och ugnens insida. Sådana spisar ska helt enkelt inte stå fritt, utan de ska muras in med minst 1/2 sten tjockt murverk på vardera sidan.

Jag föreslår att du diskuterar spisinstallationen med den lokale sotaren, det är ju ändå han som ska besiktiga och godkänna det hela.
När du letar råd och anvisningar på nätet så måste du skilja noga på å ena sidan myndighetsföreskrifter som måste följas (tänk där på att din kommun eventuellt kan ha egna bestämmelser) , och å andra sidan branschstandarder och rekommendationer från materialleverantörer, som ofta inte är optimerade för att ge bästa möjliga förhållande mellan installationskostnad och säkerhet, utan som är skräddarsydda för att någon hantverkare eller materialnasare i branschen ska kunna göra så goda affärer som möjligt.

Samuel Linddskog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 nov-16 kl 17:21 »
Tack för era råd! Jag avstår nog fån plåt om det också kommer behövas luftspalt, eftersom vi har ett ganska litet utrymme. Lättbetong eller brandskyddsplattor blir nog bättre för oss.

Tar helt klart och kör med en rak skorsten istället för böjd! Rökstosen sitter redan på baksidan.

Tack för lästipset!

- Vår vedspis har inte emaljerade sidor, så jag antar att den kommer bli väldigt het. Om vi ska mura in den, behöver det göras med eldfast tegel och murbruk eller duger vanligt?
-Går vanlig plåt bra under vedspisen eller behöver vi eldfast material där med? Vedspisen har en järnsockel på ungefär 3 cm som bör funka som en luftspalt.

Jag har försökt nå sotaren hela dagen utan någon tur, men jag försöker igen imorgon.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 01 nov-16 kl 18:20 »
Det duger bra med vanligt tegel för att mura in en vedspis. Det är bara vid direktkontakt med eld som eldfast tegel behövs.

Fråga sotaren om vad han tycker krävs under spisen. När jag installerade en vedspis en gång i tiden ville sotaren ha eldfast underlag, inte för att det var risk att spisen blir varm på undersidan vid normal drift utan med tanke på risken att glödande aska kommer ut under den om asklådan och bottenplåten rostar sönder. Eller för den delen om bottenplåten är dålig och någon eldar utan att ha asklådan på plats.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 01 nov-16 kl 23:06 »
Under bakugnsluckan finns en liten avlång sotningslucka. Jag gjorde en stos som passar i hålet istället för luckan och den andra änden passar till en värmepistol. Vill jag elda i spisen på vintern i stugan, när skorstenen är kall, sätter jag värmepistolen i hålet och kör varmluft i pipan. Sen tänder jag spisen och efter en minut går det att ta bort pistolen. Att det röker in är historia idag.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser