Tja, jag har en variant som fungerar för mig. Hönsen har ett isolerat åretom-hus, 4 kvm. Mitt växthus ligger en knapp meter ifrån, med hönsluckan mot växthuset, inom hönsgården. Från november när jag skördat det sista i växthuset öppnar jag en krypväg för hönsen in till växthuset. Jag har ingen murad grund runt växthuset, bara aluminiumstommen längst ner. Det går lätt att gräva ner så hönsen kommer in.
Sen får hönsen vara i växthuset på vintern så mycket de har lust, och de är där hela dagarna. Sittpinngar, mat, vatten och värpreden i hönshuset, så de går fram och tillbaka på dagarna men är i hönshuset med stängd lucka på natten. Jag måste skotta för dem ibland så att de kan gå emellan. Tyvärr ligger växthuset i skugga hela vintern (bergknalle åt söder) så det blir ingen växthuseffekt så det är utetemp men lä och oftast frostfritt. Jag ger hönsen hö att picka i, för sysselsättning och så blir det varmare om fötterna för dem. Hönsgården är snötäckt mesta vintern, norrsluttning, så dit går de inte.
Nu i början av april är hönsgården snöfri och hönsen kan krafsa i tjällossningen där, och då har jag stängt deras ingång till växthuset. Nu ska odlingen sätta igång i växthuset!