Tack för alla svar!
Efter lite funderande har jag kommit fram till att bygga ett eget hönshus på ca2m2 som kommer att vara ca 1-1.5m högt och står upphöjt på en ställning (för bra arbetshöjd vid skötsel) i en hönsgård på ca 9-12m2. Att bygga om en lekstuga känns krångligt med transport och blir onödigt stort.
Vi har fått nej från kommunen på tupp då vi bor detaljplanelagt så det blir bara 4 hönor. Hon som hyr ut har godkänt att hyra ut utan tupp om vi inte får ha det. 2m2 för 4 hönor borde väl räcka sommartid då de är i hönsgården den mesta tiden?
Om vi gillar det här med höns efter sommaren så bygger vi ett större, vinterbonat hönshus med ståhöjd och förrum till nästa år och utökar hönsgården beroende på antal höns då.
Jag är mitt uppe i att formulera ansökan till kommunen nu och där ska man beskriva hur man har tänkt med gödselhantering (hur och hur länge lagras den, var sprids den mm) Ansökan ska formuleras som om det gällde permanent hönshållning, inte bara sommarhöns. Har ni några tips på hur jag kan formlera mig på denna punkten? Jag vet inte ens hur mycket gödsel det blir av 5 höns (det är det ansökan avser) Är det mer än att man kan använda det i sin egen villa trädgård? Kan man skriva att man förvarar i stängda kärl tills den brunnit och då använder den som gödning i egen trädgård?