Tja, då var det värre, här där jag bor, så är vi ett flertal KRAV-bönder (och några som odlar i stort sett ekologiskt utan att vara certifierade), och gödseln är värd sin vikt i guld... Men utan spån då
Få av oss har gödselplattor som räcker både till vår egen och andras skit, om den måste ligga och brinna länge (upp till två säsonger), vilket den spånbaserade måste.
Vill dom inte ha skiten ens om den är blandad med t.ex. pappersströ eller halmpellets? Bara torv? Jag skulle inte ha något emot att gödsla vallarna varje år, om jag bara hade tillräckligt att sprida, och så vitt jag vet så kan man sprida halmpellets eller pappersströ direkt.
Jag använder torv som "underbädd" i hästboxarna, och vanlig halm ovanpå (det lagret som mockas), och den kombon ger mindre torvdamm i stallet och en ljusare miljö, och det fryser egentligen aldrig i boxarna här hos oss (om vi inte får en period på flera veckor med kallare än minus 12 sisådär). De få torvbalar som går åt för att laga underbädden under vintern, ställs in två och i den ljumma maskinhallen för att vara tinade när de behövs. Men vi har bädd, så det är egentligen bara bajset som mockas ut, samt att man behöver "laga" ibland, t.ex. när någon häst fått för sig att gräva sig ner till betongen...