Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns bland bärbuskar  (läst 3408 gånger)

Stensattarn

• Halland
Höns bland bärbuskar
« skrivet: 28 mar-18 kl 13:31 »
Hej

Håller på att bygga om kaninhuset till hönshus.
Blir 1,5*2,5 meter hus samt en fast gård på ca 10 kvm.

Dock så har vi en häck med svarta och röda vinbär med en massa kirskål i botten som borde vara bra för dem?
Hade tänk rama in denna med nät och då denna ytan blir 20 meter lång och 2 meter bred är det en bra extra yta till dem.

Lite frågor bara.

Äter de kirskål?
Kommer de äta upp stor del av bärskörden? (vi har på tok för många så 50% bort spelar ingen roll)
En studsmatta står rätt nära deras bo, kommer de vänja sig vid ljudet eller är detta stressande?

Mvh
Marcus i Kungsbacka

simon.arvestrand

• Östergötland
SV: Höns bland bärbuskar
« Svar #1 skrivet: 28 mar-18 kl 13:49 »
Mina äter kirshkål men bara om jag plockar dom till dom.
Samma gäller vinbär. Dom älskar vinbär och blir som galna när jag kommer med det men har aldrig rört buskarna.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 mar-18 kl 14:25 »
Tror det blir toppen för dem att ha massa buskar att gömma sig i, få skugga och lä etc. Får de dessutom lite bete (gräs etc) utanför buskarna också, blir de nog bara glada.
Mina höns springer fritt på dagarna och förra året fick de för sig att äta av mina tomater, något de aldrig gjort tidigare. De hoppade jämnfota och plockade alla mogna tomater. Då var jag inte glad, tur det finns kompostgaller, de kan användas till allt!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-18 kl 00:43 »
Här står studsmattan på hönsens gräsmatta, och inte blir de störda av det. Man får dock säga åt ungarna att inte hoppa om hönsen springer under, för mattan kan komma ner i huvudhöjd på de stora hönsen. Höns vänjer sig vid det mesta. Vi har ett par i köket för tillfället (i bur som tur är), och de vänjer sig snabbt vid dammsugare, visp och ungar som springer förbi. Tama höns är bra, men jag försöker i alla fall få dem lite rädda för mina fötter, för det är svårt att vara effektiv när de springer runt fötterna.

Studsmatta med kompostgrindar runt om har varit en tillfällig bur här. Ständigt dessa kompostgrindar...

Stensattarn

• Halland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-18 kl 10:38 »
Oj så mycket svar :)
Tack så mycket

simon.arvestrand: Får hoppas att de tycker att buffé under buskar är ok och inte bara uppdukat :)

Znibban: självklart vore det bäst om de får gå fritt men räv och rovfågel finns det gott om hos oss så det går nog inte tyvärr. Sedan har vi 9 odlingsbäddar där det vore skönt om de inte åt upp allt.

Själv är bäste dräng: Låter bra då får de gå under studsmatta till bärbuskarna. Kompostgaller har jag gott om då hönsen ersätter kaniner.

Lise

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-18 kl 07:35 »
Med na höns äter av vinbären så högt som de når upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser